آژیر دزدگیر و انواع آن

آژیر دزدگیر و انواع آن

یکی از بزرگ ترین دغدغه های افراد هنگام خروج از منزل برای انجام کارهای روزمره یا مسافرت رفتن چگونگی محافظت از خانه می باشد. به همین دلیل است که از دستگاه های محافظتی همچون دزدگیر منزل برای محافظت استفاده می کنند.

در واقع نصب دزدگیر منزل باعث می گردد تا آن ها با خیالی راحت به سر کار، بازار، میهمانی یا حتی مسافرت بروند. البته تمامی دزگیرهایی که برای اماکن مورد استفاده قرار می گیرند از اجزای مختلفی تشکیل شده اند، که یکی از مهم ترین این اجزا آژیر دزدگیر می باشد. به طور کلی اصلی ترین وظیفه ایی که آژیر دزدگیر دارد اعلام هشدار صوتی و ایجاد صدا خواهد بود. 

در ادامه این مطلب قصد داریم که اطلاعات بیشتری در مورد آژیر دزدگیر در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم. پس با ما همراه باشید. 

 

آژیر دزدگیر چیست؟ 

 

در واقع همه ما آژیر دزدگیر را صدای بلندی می دانیم که باعث هوشیار سازی افراد می گردد که کاملا نیز درست است‌ آژیر دزدگیر و صدای هشدار آن در زمان بروز خطر  باعث می گردد تا صاحب خانه، پلیس یا حتی همسایه ها مطلع گردند و سریع ‌تر اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از سرقت را انجام دهند. همچنین نصب آن بسیار راحت می باشد و کافیست بتوانید چند نکته ساده را رعایت کنید‌. 

از جمله این نکات آن است که در هر کشوری نصب دزدگیر منزل با توجه به قوانین خاصی انجام می گردد که باید حتماً به این قوانین توجه شود. مثلا یکی از مهم ترین مسائل آن است که صدای آژیر دزدگیر نباید هیچ گونه مزاحمتی برای دیگران ایجاد کند. بنابراین اگر آژیر باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران شود بهتر است آن را تغییر دهید. 

نکته بعدی آن است که آژیر دزدگیر می ‌تواند باعث ایجاد امنیت منزل و راحتی خیال در شما گردد. اما بهتر است این آژیر را به یک سیستم مدرن وصل کنید تا نتیجه بهتری دریافت نمایید. پس به شما پیشنهاد می کنیم از سیستم هایی استفاده کنید که دارای حسگر های مختلف هستند. در این زمان کوچک ترین حرکت یا اتفاقی که در منزل رخ دهد آژیر شروع به کار خواهد کرد و شما مطلع خواهید شد. 

آژیر دزدگیر

آژیر دزدگیر

 

ساختار آژیر دزدگیر: 

 

بهتر است بدانید که آژیر دزدگیر از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل بلندگو، اسیلاتور و تقویت کننده می باشد. بلندگو یا همون اسپیکر از جمله اجزایی می باشد که موجب پخش صدا می گردد. اسیلاتور قسمتی است باعث ایجاد فرکانس خواهد شد و تقویت کننده قسمتی است که فرکانس ایجاد شده را تقویت می نماید. 

 

آژیر سیستم دزدگیر چه کاربردی دارد؟ 

 

شاید شما نیز تصور کنید که تنها کاربرد آژیر دزدگیر ایجاد صدای بلند و صوت در زمان بروز خطر و آگاه ‌سازی افراد می ‌باشد. اما علاوه بر این مورد آژیر می تواند کاربردهای دیگری دیگه نیز داشته باشد. از جمله این کاربردها می ‌توان به عدم ورود افراد غیرمجاز به ساختمان و همین طور جلوگیری از سرقت اشاره کرد. علاوه بر آن زمانی که افراد در برابر خطر قرار بگیرند می ‌توانند آژیر دزدگیر را به صورت دستی فعال کنند که این موضوع باعث آگاه‌ سازی پلیس یا همسایه ها خواهد شد. 

کاربرد آژیر

کاربرد آژیر

 

انواع آژیر دزدگیر: 

 

امروزه آژیر دزدگیر در انواع مختلفی طراحی و تولید شده است. اما به طور کلی این آژیر ها را از دو نظر مختلف تقسیم بندی کرده اند که شامل آژیر از نظر محل نصب و آژیر از نظر صدا می باشد. 

 

آژیر با توجه به محل نصب: 

 

آژیر دزدگیر با توجه به محل نصب را نیز به دو دسته مختلف داخلی و خارجی تقسیم بندی کرده اند که شامل موارد ذیل است: 

 

آژیر دزدگیر داخلی: 

 

همان طور که از نام این آژیر دزدگیر مشخص است از جمله آژیرهای می باشد که داخل ساختمان نصب می گردد. در واقع آژیر به گونه ایی طراحی شده است که تنها برای مطلع کردن افراد داخل ساختمان مناسب است. البته دقت داشته باشیم که در بعضی از موارد آژیر دزدگیر داخلی ممکن است در نزدیکی پنل نصب شود. این موضوع باعث می ‌گردد تا سیم کشی لازم به حداقل برسد و همچنین سارقین یا خرابکاران نتوانند به سادگی آژیر را قطع نمایند. 

 

آژیر دزدگیر بیرونی: 

 

آژیر دزدگیر بیرونی از جمله آژیر هایی می باشد که در فضای خارجی و فضای باز ساختمان نصب می گردد. این نوع آژیر معمولا با نام آژیر بیرونی بلندگو نیز شناخته می شود. البته یک نکته مهم آن است که آژیر بیرونی به دلیل این که در فضای باز نصب می شود باید حتماً درون نوعی کاور فلزی قرار داده شود. این کار باعث می گردد تا دستگاه در برابر عواملی همچون گرد و غبار، باد، باران و ... محافظت شود. علاوه بر آن وجود کاور فلزی می تواند از آسیب رساندن افراد خرابکار به آژیر نیز جلوگیری نماید. البته کاور مربوط به آژیر دزدگیر به گونه ‌ای طراحی شده است که نوعی شیار بر روی آن وجود دارد.  این موضوع باعث می ‌شود تا صدای آژیر به بهترین شکل ممکن از کاور خارج شود یا حتی آبی که به دلیل باران داخل کاور نفوذ کرده است از شیارها خارج گردد. 

 

آژیر با توجه به صدا: 

 

همان طور که گفته شد یکی از دسته بندی های مربوط به آژیر دزدگیر از نظر صدا می باشد. بهتر است بدانید که این آژیر ها نیز خود به سه دسته مختلف تقسیم شده اند و صداهایی که ایجاد می کنند با دیگری متفاوت است. در کل می ‌توان این سه دسته را شامل موارد ذیل دانست: 

 

آژیر پیزو: 

 

اولین نوع از آژیر دزدگیر که مورد بررسی قرار می گیرد آژیر پیزو می باشد. این آژیر نسبت به دیگر دستگاه ها دارای صدای پایین ‌تری است. علاوه بر آن صوت آژیر پیزو نیز به صورت تک صوت خواهد بود. 

آژیر پیزو

آژیر پیزو

 

آژیر سیرن: 

 

آژیر دزدگیر سیرن نیز از جمله آژیرهای می باشد که به صورت تک صورت طراحی شده است. اما این آژیر نسبت به آژیر پیزو دارای صدای بلند تری است. بنابراین پیشنهاد می ‌شود اگر به دنبال آژیری هستید که دارای صدای بلندی می باشد بهتر است نوع سیرن را انتخاب کنید.

 

آژیر بلندگو: 

 

آخرین نوع آژیر دزدگیر با توجه به صدا را می توان آژیر بلندگو دانست. همان طور که از نام این آژیر پیداست صدای آن بسیار بلند است. همچنین این نوع آژیر صوت های متفاوت و پی در پی را تولید خواهد کرد و همچون دو مورد قبل تک صوت نخواهد بود.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)