دستگاه کنترل تردد چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه کنترل تردد چیست و چه کاربردی دارد؟

مقدمه
دستگاه کنترل تردد مشخص می کند که چه اشخاصی می توانند به منابع موجود در یک مکان دسترسی داشته باشند. کنترل تردد یکی از اصول ضروری در امر امنیت می باشد که میزان خطر را برای انواع کسب و کار ها یا ادارات به حداقل می رساند.

دستگاه کنترل تردد چیست و چه کاربردی دارد؟

کنترل تردد فیزیکی میزان دسترسی به محوطه ها، ساختمان ها، اتاق ها و دارایی های فیزیکی را برای اعمال امنیت بیشتر محدود و مشخص می کند.

برای تامین امنیت تجهیزات دیتا سنتر سازمان ها از سیستم کنترل تردد الکترونیکی استفاده می شود. این دستگاه برای محدود سازی و کنترل میزان تردد و ردیابی داده های اشخاص به اسناد هویت، کارت های کنترل تردد، اطلاعات بیومتریک کارکنان متکی هستند. برخی از این سیستم های کنترل تردد هوشمند به اتاق ها و ساختمان ها و... دارای پنل های کنترل تردد و سیستم هشدار هستند و قابلیت اتصال به یک نرم افزار ناظر را دارا می باشند.

دستگاه کنترل تردد با ارزیابی اطلاعات ورود مراجعه کنندگان شامل گذرواژه‌، شماره شناسایی شخصی، اسکن های بیومتریک، علائم امنیتی و سایر عوامل تایید اعتبار، وظیفه ی مهم احراز هویت و کنترل هوشمند تردد افراد را انجام می دهد. سیستم های کنترل تردد نوع چند عاملی، نیاز به دو یا چند عامل برای تایید اعتبار مراجعه کنندگان دارند. بخش مهم تجهیزات سیستم های کنترل تردد را لایه های نظارتی و دفاعی تشکیل می دهند.

سیستم کنترل تردد

دستگاه کنترل تردد با ارزیابی اطلاعات گذرواژه‌، شماره شناسایی شخصی، اسکن های بیومتریک وظیفه ی مهم احراز هویت و تردد افراد را انجام می دهد.

 

 

عملکرد دستگاه کنترل تردد

سیستم دستگاه کنترل تردد با اتصال به یک دستگاه قفل الکترونیکی درب کار می کند. این وسیله را می توان بر روی درب اصلی ورودی و یا درب های درون مجموعه قرار داد. برای ورود به ساختمان یا اتاق، کاربر باید بتواند اطلاعات مورد نیاز برای ورود را ارائه دهد. اطلاعاتی مانند رمز عبور، اسکن اثر انگشت، اسکن چهره، اسکن چشمی و یا استفاده از کلید کارت عبور، از روش های احراز هویت هستند. کلید کارت بر روی یک کارت خوان کشویی کشیده می شود و یا در قسمت مغناطیسی آن قرار می گیرد. در برخی موارد ممکن است برای ورود یک کد لازم باشد، به این معنی که از مراجعه کننده خواسته می شود که کد عبور را به طور صحیح با استفاده از یک صفحه کلید وارد کند.

دستگاه کنترل تردد متصل به درب از یک دستگاه به نام کنترلر بهره می برد. هر کنترلر نرم افزار منحصر به فرد خود را دارد و نرم افزار اصلی بر روی سرور اجرا می گردد. برخی از سرورها ممکن است صدها کنترل کننده را به طور همزمان مدیریت کنند. دستگاه کنترل تردد علاوه بر محدود کردن دسترسی افراد، می تواند با استفاده از سیستم های ویدیویی و هشدار دهنده به طور همزمان استفاده گردد. به این ترتیب قادر به مشاهده ی افراد مراجعه کننده به ساختمان و به صورت زنده هر رویدادی را که باعث فعال شدن آژیر هشدار گردد را مشاهده کنید.

 

تجهیزات کنترل تردد کارتی

 کارت تردد یک نوع کلید یا نشانه ی امنیتی است که، دسترسی هر فرد به اماکن مختلف را از طریق دستگاه کنترل تردد ممکن میکند. این سیستم به یک کارت خوان مجهز است و شما میتوانید با کشیدن یا وارد کردن کارت خود به درون دستگاه، وارد مکان مورد نظر شوید. در حقیقت در صورت استفاده از کارت های عبور، دیگر به استفاده از کلید نیازی نمی باشد. اگر کد امنیتی مختص به شما که بر روی کارت درج شده، توسط کارت خوان صحیح تشخیص داده شود، دسترسی ورود توسط سیستم کنترل تردد هوشمند صادر خواهد شد.

دستگاه کنترل تردد

 کارت تردد یک کلید یا نشانه امنیتی می باشد که به شما امکان دسترسی به اماکن از طریق دستگاه کنترل تردد را می دهد.

 

دستگاه کنترل تردد رمزی

معمولا زمانی که صحبت از احراز هویت می شود ذهن همه ی ما فورا به رمز یا شماره پین فکر می کند. با وارد کردن صحیح آن اجازه دسترسی به هر شخصی که رمز ورود را بداند داده می شود. این روش یکی از رایج ترین و قدیمی ترین تکنیک ها در سیستم های کنترل تردد و حضور و غیاب می باشد. از این روش برای تایید دسترسی به حساب هایی مانند بانکی، ایمیل یا سایر حساب های آنلاین نیز استفاده می شود. استفاده از این روش تایید بسیار راحت می باشد. اما اگر رمز عبور خود را فراموش کنید، ممکن است مشکلات غیر قابل جبرانی برای شما به وجود بیاید.

اصلی ترین خطر امنیتی در این روش همین رمز های عبور هستند. گذرواژه ها و کد ها ممکن است هک یا به عمد یا غیر عمد به اشتراک گذاشته شوند و به بیرون درز کنند. هر یک از این موارد به سهولت به اشخاص غیر مجاز امکان ورود و دسترسی می دهد. جهت جلوگیری از این نوع مشکلات باید به طور مرتب گذرواژه ‌ها را تغییر دهید. اما ایراد دیگر این کار می تواند به خاطر سپردن مداوم رمز عبور باشد که این کار را از آنچه هست هم دشوارتر می کند.

این نوع دستگاه کنترل تردد بیشتر برای کنترل تردد در املاک خصوصی یا شرکت های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد، نه در شرکت ها یا سازمان هایی که از تعداد کارمندان و نقاط کنترل تردد بسیار زیاد استفاده می کنند. اگر از چندین رمز عبور استفاده گردد و یا از رمز عبور یکسان برای چندین درب ورود استفاده شود، دیگر این کنترل تردد از امنیت مناسب برخوردار نمی باشد. با توجه به این موضوع، در مقیاس پذیری این راه کار محدودیت های بسیاری وجود دارد.

دستگاه کنترل تردد نوع بیومتریک از اسکنرهای بیومتریک به عنوان ابزار اصلی برای تایید اعتبار استفاده می کند.

 

دستگاه کنترل تردد بیومتریک

دستگاه های کنترل تردد بیومتریک از سطح امنیتی برتر و بیشتری نسبت به سایر سیستم های کنترل تردد، مانند کارت یا رمز عبور برخوردار هستند. سیستم های بیومتریک اشخاص را به طور دقیق شناسایی می کنند، نه کارتها یا رمزهای عبور را. در گذشته فقط موسسات با سطح امنیت بالا قادر به نصب دستگاه کنترل تردد بیومتریک بودند، اما امروزه با کاهش هزینه ی دستگاه کنترل تردد بیومتریک با مدل های مبتنی بر کارت تقریبا برابر گردیده است. دستگاه کنترل تردد نوع بیومتریک از اسکنرهای بیومتریک به عنوان ابزار اصلی برای تایید اعتبار  و احراز هویت استفاده می کند. رایج ترین سیستم کنترل تردد بیومتریک، دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی، اسکنر عنبیه چشمی و تشخیص چهره می باشد.

 

جمع بندی

دستگاه کنترل تردد نوع بیومتریک در مقایسه با سایر روش های سنتی بسیار پیشرفته هستند و از امنیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. گفتنی است که کلید کارت ها و سایر دستگاه های کنترل تردد در قیاس با کلید های سنتی، مزایای بسیار قابل توجهی ارائه می دهند. اما ممکن است توسط افراد غیر مجاز به سرقت بروند و یا حتی گم شوند. دستگاه کنترل تردد بیومتریک برای اجازه ی عبور و دسترسی به ویژگی های منحصر به فرد هر شخص متکی می باشد.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)