اهمیت خرید استابلایزر

اهمیت خرید استابلایزر

مقدمه
پیشرفت تکنولوژی این قابلیت را برای اهل فن ایجاد نموده تا با استفاده از یک سری از ابزار ها و دستگاه ها، بتوان نوسانات جریان برق AC را کنترل کرد. این کار با خرید استابلایزر و رگولاتور های خودکار به راحتی قابل انجام است.

اهمیت خرید استابلایزر

برخلاف نمونه های قدیمی، استابلایزر هایی که امروزه تولید می شوند از فناوری های نوینی پشتیبانی می کنند. برای مثال می توان با استفاده از صفحه نمایش دیجیتالی نصب شده بر روی آن، یک مقدار مشخص را وارد کرده و جریان را بر روی همان ولتاژ ثابت نگاه داشت.

این پیشرفت در تکنولوژی باعث گردیده تا ویژگی های جدید و منحصر به فردی در استابلایزر نسل جدید گنجانده شود. این دستگاه قادر است نوسانات ریزی که در فاصله ی یک میلی ثانیه رخ می دهند را شناسایی کند و از ایجاد آسیب به وسیله های برقی جلوگیری کند. این ویژگی اهمیت خرید استابلایزر را بیش از پیش نشان میدهد. شاید این مسئله در ظاهر چندان مهم به نظر نرسد، اما در صنایع حساس، مانند CNC یا دستگاه های پزشکی که توسط برق کار می کنند، یک دستگاه ممکن است نقش حیاتی در انجام کار یا درمان داشته باشد. در زمینه ی محافظت از سایر لوازم مانند کامپیوتر، تلویزیون، یخچال و غیره نیز، مسئله محافظت از چندین میلیون سرمایه می باشد.

 

کاربرد استابلایزر ولتاژ

استابلایزر ولتاژ یک دستگاه الکترونیکی می باشد که سلامت وسایل برقی را در برابر نوسانات، افزایش و افت جریان برق تأمین می کند. این دستگاه کمک میکند تا جریان عبوری از وسیله جریانی صاف، دقیق و بدون هیچ مشکلی باشد. نوع دیگری از آن به نام Automatic Voltage Regulator AVR وجود دارد که در مقابل نمونه های مدرن، کیفیت پایینتری دارد، اما در مجموع عملکردشان یکسان می باشد. باید بدانید که جریان برق در پشت پریزها، دارای نوسانات بیشتری می باشد و به طور پیوسته و مداوم، بالا و پایین می رود. وظیفه ی استابلایزر این است که،  بسته به نیاز شما و مشخصات وسیله ای که می خواهید به آن متصل کنید، جریان را بر روی ولتاژ 220 یا 230 به طور دقیق نگاه دارد. همچنین قادر است همین کار را برای برق های صنعتی سه فاز در گستره ی 380 تا 400 ولت انجام دهد. نمونه های بسیار قدرتمندی نیز موجود می باشند که قادر هستند، کل برق ورودی یک ساختمان و مجموعه صنعتی را مدیریت کنند.

 استبلایزر سیماران

این دستگاه قادر است نوسانات ریزی که در فاصله ی یک میلی ثانیه رخ می دهند را شناسایی کند.

 

اهمیت خرید استابلایزر

در وصف اهمیت خرید استابلایزر به طور کلی می توان گفت که، هر نوع وسیله ی برقی برای تامین انرژی مورد نیاز خود از یک ولتاژ مخصوص برق  استفاده می کند. بسته به حساسیت وسیله ی به کار گرفته شده، یک تلرانس مشخص برای عملکرد بی مشکل وسایل در نظر گرفته می شود. بعضی از دستگاه ها تنها توانایی تحمل 5 الی 10 درصد از نوسانات را دارند. حال مسئله این است که، ایجاد مداوم این نوسانات حتی در مقیاس مقاومت لوازم برقی، علاوه بر این که از عمر دستگاه میکاهد، به صورت قابل توجهی کیفیت و عملکرد وسیله را با چالش های فراوانی رو به رو می کند.

خرید استابلایزر آسیب پذیری وسیله ی برقی شما را کاهش داده و بر طول عمر آن می افزاید. باید دانست که وارد شدن ولتاژ بیش از حد، به یک وسیله ی برقی می تواند در گذر زمان آسیب های جدی و دائمی به آن وسیله بزند. همچنین عملکرد پیوسته ی یک دستگاه صنعتی برقی را مختل می کند. این نوسانات عمر وسایل برقی را به طور قابل توجهی کاهش می دهند. در مقابل، ولتاژ کمتر از حد نیاز هم می تواند به لوازم برقی آسیب های جدی برساند. افت ولتاژ، توان و ظرفیت وسیله ی برقی را کاهش می دهد و دستگاه های گرماساز را دچار افت کارایی می کند.

 

نحوه عملکرد استابلایزر

همان طور که قبلا گفته شد، استابلایزرها جریان ولتاژ پایین را تقویت و جریان ولتاژ بالا را تعدیل می کنند تا ورودی دستگاه، کاملا مطابق با جریان مناسب با آن باشد. به این فرآیند اصطلاحا Boost و Buck گفته می شود. مجموعه ی این اقدام ها، هم به صورت دستی و نیز خودکار قابل انجام هستند. زمانی که جریان دچار افت میشود، استابلایزر جریان را Boost می کند و وقتی که بیش از حد الکتریسیته وارد دستگاه می گردد، عملیات Buck انجام می گیرد. استابلایزرها این عمل را با استفاده از یک ترانس که در مسیر عبور جریان برق قرار دارد، انجام می دهند. نمونه های رله ای به صورت دستی این کار را انجام می دهند، در حالی که استابلایزر، تمام فرایند ها را به صورت خودکار انجام می دهد. در حقیقت استابلایزر عمل کاهش یا افزایش ولتاژ را با استفاده از یک یا چند ترانس موجود در مدار الکتریکی خود محقق می سازد.

  استبلایزر رله ای مدل STAB 2000R-RW

 استابلایزرها جریان ولتاژ پایین را تقویت و جریان ولتاژ بالا را تعدیل می کنند. 

 

انواع استابلایزر

امروزه استابلایزرها بخش جدا نشدنی و ضروری از زندگی ما و صنایع مختلف را تشکیل می دهند. این وسیله سودمند برقی، با توجه به نیاز، کارکرد و عملکرد، انواع گوناگونی دارد. برای خرید استابلایزر مناسب باید انواع آن و نوع کاربری آن ها را بشناسید.

  • استابلایزر رله ای: این نوع از استابلایزرها مخصوص کاربری های خانگی می باشند و در مقیاس های مشخصی به کار گرفته می شوند. نحوه ی عملکرد استابلایزر رله ای وجود یک کنترل کننده ی جریان الکتریکی است که بسته به عدد معرفی شده، ولتاژ را اندازه گیری می کند و اگر جریان ورودی دارای نوسان باشد، رله ها را در محل مناسب قرار می دهد و جریان را مدیریت می کند.
  • استابلایزرهای سروو: در واقع استابلایزر مذکور از یک موتور سروو بهره می برد. زمانی که جریان ورودی میزان بالایی داشته باشد به سراغ استابلایزرهای سروو می رویم. دقت این دستگاه از یک تا پنجاه درصد قابل تغییر است. به همین دلیل برای استفاده در شرایط سخت، گزینه ی قابل اعتمادی به شمار می آید. این وسیله ابتدا اختلاف جریان را تشخیص می دهد، سپس موتور بازویی ترانس را در مسیر صحیح قرار می دهد. استابلایزر در مدت زمان اندک جریان ورودی نامطلوب را به ولتاژی که باید، تبدیل می کند.
  • استابلایزر استاتیکی: برخلاف دو نمونه ی قبل که از ترانس و یا از موتور سروو بهره می برند، ساختار نوع استاتیکی کاملا متفاوت می باشد. در حقیقت تکنولوژی پیشرفته ی این استابلایزر دقت در مدیریت ولتاژ را تا درصد های بسیار کم فراهم می کند. دقتی که برای این نوع دستگاه معرفی می شود عدد فوق العاده ی یک درصد می باشد.

امروزه استابلایزرها بخش جدا نشدنی و ضروری از زندگی ما و صنایع مختلف را تشکیل می دهند.

 

جمع بندی

برای خرید استابلایزر مناسب باید نکات و عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. از جمله نکاتی که به هنگام خرید استابلایزر باید به آن توجه داشته باشید این است که،  در چه شرایط محیطی و برای چه مقیاس و چه نوع وسیله ی برقی می خواهید از آن استفاده کنید. توصیه ی ما به شما خریداران عزیز این است که، ابتدا شرایط محل مورد استفاده را به طور کامل با یک متخصص وسایل برقی در میان بگذارید. با در نظر گرفتن نکات ذکر شده میتوانید مناسب ترین نوع استابلایزر را برای وسیله ی خود انتخاب کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)