لامپ smd چیست؟

لامپ smd چیست؟

امروزه تکنولوژی با سرعت بسیار زیادی در حال رشد و پیشرفت می باشد و این پیشرفت در تولید محصولات مختلف همچون لامپ ها نیز دیده می‌ شود.

در واقع امروزه لامپ های متفاوتی در سایز ها و همین طور اندازه های مختلف تولید شده اند که یکی از جدیدترین لامپ های تولید شده را می توان لامپ smd دانست. به طور کلی لامپ اس ام دی به گونه ‌ای طراحی شده است که تاثیر زیادی در جلوگیری از هدر رفتن انرژی دارد و همچنین می تواند با توجه به مصارف گوناگون روشنایی زیادی نیز داشته باشد. علاوه بر آن جالب است بدانید که استفاده از لامپ اس ام دی می‌ تواند از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه باشد.

در ادامه این مطلب قصد داریم که اطلاعات بیشتری در مورد لامپ smd در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم. پس با ما همراه باشید. 

 

توضیحی در مورد لامپ smd: 

 

در واقع SURFACE MOUNTED DEVICE به معنای قطعات نصب شده بر روی سطح است که لامپ smd نیز مخفف این کلمه خواهد بود. به طور کلی در تکنولوژی مربوط به لامپ اس ام دی از قطعات پیش ساخته شده ایی استفاده می نمایند و این قطعات را بر روی یک مدار چاپی نصب می کنند. البته جالب است بدانید که لامپ smd از جمله زیر مجموعه های لامپ ال ای دی است. اما دارای قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی در زمینه طراحی و همین طور عملکرد می باشد. همین موضوع باعث شده است تا محبوبیت زیادی در بین انواع سیستم های روشنایی پیدا کند. 

یک نکته دیگر در مورد لامپ smd آن است که برد این لامپ ها دارای ضخامت بسیار پایینی می باشد. بنابراین می ‌توان از آن ها برای دستگاه هایی که نیاز به برد مسطح و کوچک دارند استفاده کرد. علاوه بر این موارد می توان لامپ اس ام دی را از جمله اختراعاتی دانست که بسیار کار آمدتر نسبت به لامپ های قبلی می باشد. همچنین این محصول دارای تنوع رنگی بالا تر، حجم بسیار پایین تر و همین طور وضوح بیشتر می باشد. 

لامپ smd

لامپ smd

 

لامپ اس ام دی چه ویژگی هایی دارد؟ 

 

اولین ویژگی که می توان برای لامپ smd بیان نمود مربوط به تراشه آن می باشد. در واقع طراحی این تراشه مسطح خواهد بود. همچنین تراشه این لامپ ها نسبت به لامپ های ال ای دی زاویه پرتو بزرگتری خواهد داشت. البته لامپ های اس ام دی به گونه ایی تولید شده اند که بر روی آن ها پوشش اپوکسی وجود ندارد. در نتیجه زاویه پرتو ایجاد شده در این لامپ ها به صورت یکنواخت پخش می گردد.

یک نکته دیگر آن است که در تراشه مربوط به لامپ smd با توجه به تعداد دیودهای داخلی حدود ۲، ۴ حتی ۶ پایه اتصال وجود دارد. همچنین طراحی این تراشه ها به گونه ‌ای است که برای هر دیود یک مدار جداگانه قرار دارد.

جالب است بدانید که تراشه لامپ اس ام دی به گونه ای طراحی گردیده است که آن ها برای روشن شدن به ولتاژی مابین 2.8 تا 3.2 ولت نیاز دارند. البته ولتاژ مورد نیاز برای این لامپ ها به طور معمول ۳ ولت است. همچنین هر دیودی که بر روی تراشه وجود دارد می ‌تواند بین ۴ تا ۵ لومن نور تولید کند. 

 

انواع لامپ های اس ام دی: 

 

در واقع لامپ smd از جمله محصولاتی است که با توجه به ساختار بدنه دسته بندی می گردد. پس لامپ های اس ام دی در مدل های متفاوتی طراحی و تولید می شوند که انواع این لامپ ها را می‌ توان به صورت زیر بیان نمود: 

 

  • لامپ اس ام دی حبابی
  • لامپ اس ام دی هالوژنی
  • لامپ ‏اف پی ال اس ام دی
  • لامپ لوستری اس ام دی
  • لامپ اس ام دی پروژکتوری
  • لامپ ال ای دی نواری
  • لامپ ال ای دی دانلایت

انواع لامپ اس ام دی

انواع لامپ اس ام دی

 

لامپ اس ام دی چه کاربردی دارد؟ 

 

معمولاً از چراغ یا لامپ smd برای روشن سازی چراغ های خیابانی، لامپ های کوچک یا حتی قطعات چشمک زن موبایل استفاده می گردد. در واقع کوچک بودن تراشه اس ام دی در برابر تکنولوژی دی آی پی موجب می گردد تا بتوانند از این محصول در موارد گوناگونی استفاده نمایند. به گونه ‌ای که از آن حتی در پس زمینه وسایل و تجهیزات روشنایی و الکترونیکی عمومی نیز استفاده خواهد شد. 

از جمله کاربردهای جدید و بسیار مدرن لامپ smd می توان به سقف کشسان متحرک و همین طور آسمان مجازی متحرک اشاره نمود. علاوه بر آن این لامپ ها می ‌توانند برای ایجاد روشنایی همچون روشنایی نور خورشید در سالن های همایش و ادارات مورد استفاده قرار گیرند. البته لامپ ‏smd کاربردهای دیگری نیز دارد که از جمله کاربردهای آن می ‌توان به نورپردازی باغ و باغچه، نورپردازی نمای ساختمان ها و همین طور ایجاد نور اتومبیل اشاره نمود‌.

علاوه بر آن پنل های اس ام دی به عنوان یک گزینه عالی برای روشنایی گلخانه ها نیز مطرح شده اند. همان طور که می دانید گل ها و گیاهان جهت رشد و نمو و بهتر به نوری استاندارد و مناسب نیاز دارند. بنابراین می توان استفاده از پنل یا لامپ اس ام دی را به عنوان یک پروژکتور ویژه برای رشد گیاهان مطرح کرد. 

کاربرد لامپ اس ام دی

کاربرد لامپ اس ام دی

 

مزایای لامپ های smd: 

 

به طور کلی می‌ توان گفت که لامپ smd با فناوری بسیار خاصی تولید می‌ شود. بنابراین نسبت به سایر لامپ ها دارای مزایای بیشتری است. از جمله مزایای این لامپ می توان به پخش پرتو نور به صورت یکنواخت اشاره نمود که هیچ گونه خیرگی ندارد و به صورت دی لایت است. همچنین لامپ اس ام دی دارای طول عمر بیشتر و کیفیت نودهی بالاتری است. در کل لامپ های اس ام دی دارای مزایای بسیار زیادی هستند که در ادامه هر یک از مزایا آن ها را به صورت مختصر بیان نموده ایم. 

 

  • زاویه تابش در این لامپ ها قابل تنظیم و کنترل است.
  • در این لامپ ‌ها لنزهای وجود دارند که موجب متمرکز شدن نور می شوند. این موضوع موجب هدایت روشنایی در زاویه مورد نظر خواهد شد.
  • همچنین تولید گرما در این لامپ ها بسیار پایین است و لامپ به گونه تولید می شود که دارای سایز کوچک تری نسبت به لامپ های دیگر است.
  • از دیگر مزایای لامپ smd می ‌توان به کاهش خرابی و طول عمر آن اشاره کرد که به تعداد دفعات روشن و خاموش شدن لامپ مربوط می شود.
  • همچنین شدت رنگ و نور در این لامپ ها قابل تنظیم است.
  • لامپ اس ام دی برای روشن شدن و حتی رسیدن به اوج روشنایی به زمانی کمتر از ۲۰ میکرو ثانیه نیاز دارد.
  • لامپ های اس ام دی فاقد هرگونه پرتو فرابنفش مادون قرمز می باشند.
  • این لامپ ها هیچ گونه آسیب چشمی یا حتی آلودگی محیط زیستی نخواهند داشت.
  • همچنین با گذشت زمان نور آن ها به هیچ عنوان کاهش پیدا نمی کند.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)