تکنولوژی نوین تشخیص چهره در دوربین های سیماران

تکنولوژی نوین تشخیص چهره در دوربین های سیماران

تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین های سیماران جزو بروزترین فناوری های نوین در دوربین های مداربسته هستند. استفاده از این تکنولوژی یک هدف مهم را دنبال می کند.

تکنولوژی نوین تشخیص چهره در دوربین های سیماران

مهمترین هدف برای نصب انواع دوربین های مداربسته همراه با تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین های سیماران ایجاد امنیت بیشتر است. استفاده از این فناوری علاوه بر مکان و مال، از جان افراد نیز محافظت می کند. علاوه بر امنیت، به برقراری نظم و پیروی از قوانین فردی و اجتماعی نیز کمک خواهد کرد.

در نسل های قدیمی دوربین های مداربسته فقط تصاویر در دستگاه ذخیره می شدند. این تصاویر برای مدت معینی ذخیره‌ سازی می شدند. سپس تصاویر جدید جایگزین می شدند. نکته دیگر اینکه نسل اولیه این دوربین ها آنالوگ بودند، اما دوربین های نسل جدید دیجیتال و هوشمند هستند. همچنین با شبکه اینترنت فعال می شوند. به علاوه فناوری های جدیدی مانند تشخیص چهره، شناسایی چهره و آنالیز اطلاعات نیز به آن افزوده شده است.

فناوری تشخیص چهره در دوربین های سیماران به ایجاد امنیت بیشتر کمک می کند که مورد استقبال قرار گرفته است. نصب دوربین‌ های هوشمند تشخیص چهره در مکان های اجتماعی، ساختمان ‌های اداری و دولتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

فناوری تشخیص چهره

فناوری بیومتریک به تشخیص چهره در دوربین های سیماران کمک می کند. این دوربین ها دارای مزیت های بیشتری هستند که در نسل قبل دوربین های آنالوگ وجود نداشتند. این فناوری در زمان تشخیص چهره از راه دور نیز کاربرد داشته و به هیچ عنوان تماس مستقیم و فیزیکی با فرد ندارد.

نکته دیگر اینکه به کمک نیروی انسانی برای تشخیص چهره نیاز ندارد. تکنولوژی تشخیص چهره می تواند چهره انسان را از سایر اجزا در محیط تشخیص دهد. به عبارتی قادر است چهره انسان را در ویدیو و تصویر تشخیص دهد و آن را تفکیک کند. این قابلیت در دوربین های IP جدید که با این فناوری تولید شده‌اند وجود دارد. نرم افزار این دوربین ها از یک الگوریتم خاص تبعیت می کند. اولین قدم در جستجوی چهره انسان شناسایی چشم ها است. سپس نوبت به تشخیص عنبیه، ابرو ها، دهان، بینی و... می رسد. در نهایت با کنار هم قرار دادن این اطلاعات، چهره انسان تشخیص داده می شود.

 تشخیص چهره در دوربین های سیماران

تشخیص چهره در دوربین های سیماران

 

 

چگونه تشخیص چهره در دوربین های سیماران اتفاق می‌افتد؟

الگوریتم هوشمند VCA در تشخیص چهره در دوربین های سیماران وجود دارد. بخشی از علم پردازش تصویر، زیر شاخه علم مخابرات است. این فناوری به آنالیز تصاویر از شناسایی تا تشخیص، حرکت و شناسایی را در بر می‌گیرد. این فناوری فقط در دوربین های IP وجود دارد. تمام شما تا به حال نقاشی طراحان لباس را دیده اید که از یک الگوی خاص برای کشیدن چهره تبعیت می ‌کنند. اساس کار این فناوری نیز به این شکل است.

ابتدا تصاویر مختلف برای شناسایی چهره انسان مورد بررسی قرار می گیرد. این عمل مکرر انجام می‌شود که در نهایت تشخیص چهره به صورت دقیق انجام می‌ شود. قدم بعد، شناسایی چهره یک فرد نسبت به فرد دیگر است که به شناسایی چهره شناخته می‌ شود. البته ترسیم این فرآیند به کمک الگوریتم بسیار پیچیده ای انجام می‌شود که ویژگی ‌های بسیار مختلفی در تشخیص چهره و شناسایی چهره کمک کننده هستند. این فرایند با اندازه‎گیری از طریق فاصله بین چشم‎ها و ابروها، رنگ چشم، بینی، اندازه فک و... در اجزای صورت انجام می شود.

تشخیص چهره در دوربین های سیماران حتی از زاویه های مختلف نیز امکان پذیر است. به عبارت دیگر حتی اگر فرد در زاویه 45 درجه (نیمرخ) باشد دوربین قادر به تشخیص چهره و حتی شناسایی چهره است. زمانی که تشخیص چهره انجام شد اطلاعات چهره به منظور آنالیز و پرورش به دستگاه ضبط ارسال می شود.

 

تفاوت بین تشخیص چهره و شناسایی چهره

فناوری تشخیص چهره در دوربین های سیماران با فناوری شناسایی چهره تفاوت دارد. در تشخیص چهره فقط شما چهره انسان را از سایر اجزا تشخیص می دهید. به عبارت دیگر تشخیص می دهد که فردی در مقابل دوربین مداربسته قرار دارد یا خیر؟ پس تفاوت بین چهره‌ مطرح نیست. تکنولوژی شناسایی چهره یک قدم از تکنولوژی تشخیص چهره جلوتر است. زمانی که تشخیص چهره انجام شد در قدم بعد باید شناسایی چهره انجام شود. یعنی هویت فرد مورد نظر را شناسایی و تایید می کند. به عبارت دیگر می‌تواند بین چهره افراد مختلف تمایز قائل شود. بنابراین برای تشخیص چهره به همراه شناسایی چهره، چند بخش مهم مورد نیاز است:

  • سرور پیشرفته
  • نرم افزار پردازشگر تصویر
  • دوربین‎های مداربسته IP با رزولوشن بالا

 اختلال، نبود یا ضعف در هر یک از موارد ذکر شده عملکرد را با اختلال روبرو می کند.

 تشخیص چهره در دوربین های سیماران

تشخیص چهره در دوربین های سیماران

 

تشخیص چهره در دوربین های سیماران و کاربرد آن در مکان های مختلف

هر چقدر فناوری به کار رفته در تشخیص چهره در دوربین های سیماران پیشرفته تر باشد هزینه و قیمت بالاتری نیز دارند. به همین دلیل دوربین های مداربسته با قابلیت تشخیص چهره در مکان هایی که نیاز به تامین امنیت بالایی دارند نصب می شوند. برای مکان های دولتی و ارگان های خاص یا بخش های خصوصی که متولی یک بخش یا شغل های بسیار مهم هستند مناسب می باشند.

تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین های سیماران و کاربرد آن ها در مکان های مختلف عبارتند از:

  • دانشگاه ها
  • ایستگاه های مترو
  • استفاده در فرودگاه ها
  • اماکن دولتی و اداری
  • مراکز خرید و فروشگاه ها
  • خیابان های اصلی و فرعی
  • مکان های عمومی مانند پارک‌ها و بوستان‌ها

 

مزایای تشخیص چهره در دوربین های سیماران

مزایای استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین های سیماران بسیار زیاد است. استفاده از آن ها به امنیت بیشتر محیط و جلوگیری از اتفاقات احتمالی و ناگوار در آینده کمک می کنند.

برای پیشگیری از سرقت و دزدی مناسب است و در صورت وقوع جرم می تواند به شناخت چهره سارق کمک کند. امنیت بالایی را مراکز مختلف فروشگاهی، مراکز دولتی، اداری، بانک ها، صنعت طلافروشی و... ایجاد می کنند. همچنین بر فعالیت های اجتماعی افراد به خصوص در حوزه راهنمایی و رانندگی می توان نظارت کرد.

نکته بسیار مهم این است که تکنولوژی ساخت این دوربین ها بسیار پیچیده است. بنابراین باید توسط یک متخصص نصب شوند. در صورت بروز هرگونه مشکل به هیچ عنوان خودتان اقدام به عیب یابی نکنید. نکته مهم دیگر این است که سرویس دوره ای دوربین ها را نباید فراموش کنید. 

 تشخیص چهره در دوربین های سیماران

تشخیص چهره در دوربین های سیماران

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)