تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین های سیماران

تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین های سیماران

تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین های سیماران
استفاده از دوربین های مداربسته، راه حلی برای حفظ امنیت ساختمان های اداری و مسکونی است. هرچه اهمیت ساختمان بیشتر و محیط آن گسترده تر باشد، تعداد بیشتری دوربین برای نظارت بر آن لازم است.

اما بالا بردن چندین دوربین مداربسته گاهی می تواند تمرکز نگهبان یا فرد ناظر را به هم بزند.

تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین های سیماران، یکی از مواردی است که کمک می کند تشخیص تحرکات عادی، بیشتر و بهتر فهمیده شوند. در ادامه به معرفی و طرز کار این قابلیت دوربین های مداربسته اشاره می کنیم.

فناوری تشخیص حرکت دوربین مداربسته چیست؟

در بیشتر دوربین های مداربسته فناوری­ای وجود دارد که می تواند متوجه حرکت ها شود. به این ترتیب که در صورت تغییر موقعیت در اجسام و یا افراد، سیستم متوجه این حرکات می شود. این قابلیت که با نام فناوری تشخیص حرکت دوربین مداربسته شناخته می شود، کمک می کند دوربین پس از تشخیص تغییرات، نسبت به آن ها عملکرد قابل قبولی داشته باشند. از این قابلیت می توان در دوربین های اچ دی و دیجیتال استفاده کرد.

تشخیص حرکت دوربین سیماران

تشخیص حرکت دوربین سیماران

نحوه ی کار فناوری تشخیص حرکت دوربین مداربسته

تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین های سیماران، از موارد کاربردی است که می توان در بخش تنظیمات، آن را فعال کرد. نحوه ی عملکرد این قابلیت به این صورت است که لحظه به لحظه ی تصاویر، دیده و با هم مقایسه می شوند. اگر یک لحظه، نسبت به لحظه ی قبلی خود، تغییری داشته باشد، دوربین متوجه آن خواهد شد. البته این کار توسط اپلیکیشن مخصوصی که برای این کار نصب شده، انجام می گیرد.

فرض کنید یک نفر، در یک لحظه وارد محدوده دید دوربین مداربسته می شود، چون این فرد قبلا در تصاویر حضور نداشته، دوربین آن را به عنوان تغییری به حساب می آورد و بسته به تنظیماتی که بر روی آن اعمال شده، می تواند برای نگهبان اخطار ارسال کند و یا تنها این لحظه را ضبط کند.

مسئله ای که در تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین های سیماران وجود دارد، میزان حساسیت آن ها در مقابل نور است. این قابلیت که بر اساس تغییر میزان نور کار می کند، ممکن است در مواقعی حساسیت بسیار زیادی داشته باشد. این ویژگی می تواند سبب شود کوچک ترین تغییرات هم به عنوان اخطار در نظر گرفته شوند. به همین دلیل، باید در تنظیمات، مراقب مقدار حساسیت دوربین باشید.

دوربین مداربسته سیماران

دوربین مداربسته سیماران

مزایای فناوری تشخیص حرکت دوربین مداربسته

  • استفاده از تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین های سیماران سبب می شود تا نیازی به ضبط همه ی تصویرها نباشد. ضبط همه ی تصاویر که به صورت پیش فرض در همه ی سیستم های مداربسته به کار می رود، سبب پر شدن حافظه ی هارد می شود. اما با قابلیت ذکر شده، صرفا تصاویری که نشانه ای از تغییرات پرخطر دارند، ضبط می شوند و در مصرف حافظه صرفه جویی می شود.
  • قابلیت ذخیره ی گزیده ای از تصویرها، به جای همه ی آن ها، سبب می شود تا عمر مفید دیسک ذخیره ساز افزایش یابد.
  • با فعال کردن هشدار در تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین های سیماران، تغییرات به عنوان اخطار، ارسال می شوند. البته همانطور که قبلا گفتیم، باید تنظیمات به گونه ای صورت بگیرد که تغییرات اساسی گزارش داده شوند، نه تغییرات ناشی از تغییر جزئی نور.
  • قابلیت هشدار دهی این دوربین ها، سبب می شود تا حفاظت از ساختمان های مختلف، بهتر صورت گیرد.
  • نگاه مداوم به مانیتور، به خصوص اگر چندین دوربین وجود داشته باشد، می تواند سبب خستگی و یا حواس پرتی شود. اما با به کارگیری این قابلیت، دیگر نیازی به تماشای مداوم نیست.

نکات مهم فناوری تشخیص حرکت دوربین های مداربسته

  • تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین های سیماران، امکان تشخیص اختلاف های زیاد نور را دارند. یعنی رنگ های روشن در یک فضای کم نور و رنگ های تیره در مکان های روشن، به راحتی تشخیص داده می شوند. وقتی اختلاف رنگ ها کم می شود، دوربین سخت تر متوجه تفاوت ها می شود، به همین دلیل بایستی تنظیمات آن را تغییر داد.
  • برای تنظیم این قابلیت، روز یا شب بودن اهمیت دارد. هر کدام از این موارد، تنظیمات خاص خود را می طلبند.
  • استفاده از فناوری تشخیص حرکت، نیاز به سیستم های پردازنده قوی دارد. در غیر این صورت، ممکن است بخشی از تصاویر ضبط شده از بین بروند.
  • در فضاهای خارجی و داخلی، تنظیمات متفاوتی در مورد این قابلیت اعمال می شود. در فضاهای شلوغ و پر رفت و آمد، قطعا حساسیت باید کمتر از فضاهای خلوت داخلی باشد.

الگوهای به کار رفته در تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین های سیماران

  1. سنسورهای چند فعالیتی: این سنسورها که با نام مولتی-تسکینگ هم شناخته می شوند، امکان کار در چندین محیط را دارند. البته برای فعال کردن این قابلیت، باید تنظیمات را تغییر داد. سنسورهای دیگر امکان مولتی-تسکینگ را در صورت تغییر لنز به دست خواهند آورد.
  2. سنسورهای لوک-دون: این سنسور برای مراقبت های شدید استفاده می شود. با استفاده از این سنسور، حتی دزدانی که روی زمین می خزند هم تشخیص داده می شوند. البته این ویژگی که با نام تشخیص خزیدگی هم به کار می رود، بهتر است در فضاهایی که حیوان خانگی وجود دارد به کار نروند.
  3. سنسورهای ضد ماسک: این سنسورها مدام اندازه های اتاق را چک می کنند. اگر در حین بررسی، متوجه تغییر این ابعاد شوند، یعنی لنز آن ها توسط چیزی پوشانده شده است. این اتفاق در دزدی ها زیاد رخ می دهد. به همین دلیل، پیام هشدار فرستاده می شود.
  4. سنسورهای اشعه ای: سنسورهای این دسته، اشعه های فتوالکتریک به سطوح می تابانند. در صورتی که جسم در حال حرکتی، آن ها را قطع کند، پیام هشدار آن ها به نگهبان مخابره می شود.

جمع بندی

استفاده از دوربین های متعدد مداربسته می تواند خسته کننده، انرژی گیر و پر هزینه باشد. تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین های سیماران، سبب می شود تا با کاهش هزینه، دقت کار بالا برود. این قابلیت بر روی بسیاری از سیستم های مداربسته قابل اجرا است. البته مسئله ی مهمی که وجود دارد، این است که باید حساسیت سنسورها تنظیم شود. در غیر این صورت ممکن است تغییرات جزئی و بی خطر گزارش شوند و یا تغییرات اساسی نادیده گرفته شوند. در هر صورت، استفاده از این قابلیت، ساختمان ها را تا حد بسیار زیادی در مقابل سارقان ایمن می کند.

امیدواریم از مقاله ی تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین های سیماران بهره ی کافی برده باشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)