آنتن اکتیو چیست و چه مزایایی دارد

آنتن اکتیو چیست و چه مزایایی دارد

مقدمه
برای بهره مندی از تصویر با کیفیت بر روی تلویزیون، باید از آنتن های دیجیتال با کیفیت استفاده کنید. این موضوع باعث افزایش دریافت امواج و انتقال سیگنال بدون نویز به تلویزیون یا گیرنده دیجیتال می گردد. آنتن ها به دو دسته اکتیو و پسیو تقسیم می شوند.

آنتن اکتیو چیست و چه مزایایی دارد

آنتن اکتیو خود به انواع داخلی و بیرونی تقسیم می گردد. انواع مختلف آنتن ها توسط شرکت های داخلی و خارجی و در اشکال و قیمت های مختلف تولید می شوند و در بازار موجود هستند. یک آنتن اکتیو از قطعات فعال الکترونیکی، مانند ترانزیستور و مدارات تقویت کننده چند مرحله ای ساخته شده است.

 

نحوه عملکرد آنتن اکتیو

آنتن اکتیو به طور معمول با استفاده از قطعات فعال الکترونیکی مثل خازن ها و سلف ها طراحی شده است. وظیفه ی اصلی این مدارات فعال الکترونیکی متمرکز کردن دامنه فرکانس و تقویت آن می باشد. آنتن اکتیو می تواند از انواع آنتن های امنی ،یاگی و یا جهت دار باشد. در این نوع از مدارات آنتن ها، معمولا از ترانزیستورهای FET استفاده می شود. در آنتن های اکتیو ضعف سیگنال ورودی توسط مدار تقویت کننده جبران می شود.

 این مدار شامل چند مرحله می باشد که مرحله ابتدایی آن طبق امپدانس آنتن، با ورودی مدار تقویت کننده می باشد. مرحله دوم عملیات فیلتر شدن فرکانس ورودی است. این مرحله به دلیل کاهش نویز سیگنال می باشد. فیلتر کردن فرکانس های ورودی و جدا کردن امواج مزاحم باعث تقویت سیگنال اصلی می شود و از بروز نویز در صدا و تصویر جلوگیری می کند. پس از مرحله تقویت، سیگنال خروجی فیلتر میگردد و سپس با استفاده از مدار بعد تطابق امپدانس می شود. در بسیاری از مدارها مرحله تطبیق امپدانس با مرحله فیلتر سیگنال یکی می شود.

  آنتن اکتیو سیماران

آنتن اکتیو به طور معمول با استفاده از قطعات فعال الکترونیکی مثل خازن ها و سلف ها طراحی شده

 

منبع تغذیه آنتن های اکتیو

در این گونه از مدارات برای بایاس کردن ترانزیستور ها و مدارات فعال دیگر، به منبع تغذیه نیاز می باشد. این نوع از مدارات معمولا به دو صورت تغذیه می گردند. نوع اول از طریق یک کابل تغذیه جدا که شامل دو رشته ی جریان مثبت و منفی می باشد، تغذیه می شود. در این مدل نویز دستگاه بسیار بالا می باشد. در نوع دوم به وسیله ی خروجی مدار تغذیه می شوند. در این حالت از مدار LC در خروجی استفاده می شود و قادر است ولتاژ DC را از سیگنال اصلی جدا سازد. کاربردی ترین بهره برداری از آنتن اکتیو در مواردی می باشد که قدرت سیگنال بسیار کم است.

در مواقعی که امواج ضعیف هستند و نیاز به تقویت دارند، به عنوان مثال برای دریافت امواج ماهواره های GPS، حتما باید از آنتن اکتیو استفاده شود. برای دریافت سیگنال شبکه های تلویزیونی با کیفیت بالا و بدون افت کیفیت، نیاز به آنتن اکتیو می باشد. در بعضی مواقع به دلیل فاصله ی زیاد آنتن از گیرنده و طولانی بودن مسیر کابل از آنتن اکتیو استفاده می شود. آنتن اکتیو افت سیگنال روی کابل را جبران می کند.

آنتن اکتیو سیماران

در بعضی مواقع به دلیل فاصله ی زیاد آنتن از گیرنده و طولانی بودن مسیر کابل از آنتن اکتیو استفاده می شود.

 

طراحی آنتن اکتیو

آنتن اکتیو معمولا دارای ابعاد و طول کوچک و مناسب، ولی با قدرت گیرندگی بسیار بالا می باشد. این نوع آنتن ها به یک مدار الکترونیکی متصل می باشند که وظیفه ی تقویت سیگنال های دریافتی را بر عهده دارند. مقدار تقویت سیگنال در مدل های مختلف آنتن و مدار های تقویت کننده گوناگون از حدود ۱۸ الی ۴۰ دسی بل می باشند. این تقویت امواج باعث می شود در نقاطی که سیگنال فرستنده ضعیف است، تصویر و صدا با کیفیت مطلوب دریافت گردد. آنتن اکتیو به یک مدار الکترونیکی مجهز است که وظیفه تقویت سیگنال و امواج دریافتی را بر عهده دارد. در صورت قطع جریان تغذیه ی مدار الکترونیکی و یا خرابی آن، کیفیت خروجی دستگاه به شدت کاهش پیدا می کند و در بعضی مواقع به طور کامل قطع می گردد. ساختار آنتن اکتیو تشکیل شده از سیم روکش دار که انتهای آن به مدار الکترونیکی و خروجی مدار به گیرنده متصل گردیده است.

به طور کلی آنتن وسیله ای می باشد که دو کار مهم انجام می‌دهد. یکی این که، امواج الکترومغناطیسی را دریافت می کند و آن ها را به ولتاژ و جریان تبدیل می کند. یا این که ولتاژ و جریان را دریافت کرده و سپس آن ها را به امواج الکترومغناطیسی تبدیل می کند و به اطراف ارسال می کند. آنتن اکتیو وظیفه مشخصی دارد و آن این است که با قرار گرفتن در مجاورت میدان الکتریکی موجود در فضا، ولتاژ این میدان را دریافت می کند. سپس ولتاژ دریافت شده را به امواج رادیویی تبدیل کرده و به سیستم پخش خودرو ارسال می کند.

  آنتن اکتیو سیماران

کیفیت ساخت بالای آنتن اکتیو سبب گردیده تا قدرت گیرندگی این مدل از آنتن ها بسیار بالا باشد.

 

نکات مهم انتخاب و خرید انواع آنتن اکتیو

هنوز هم افراد زیادی هستند که از آنتن برای دریافت امواج مختلف برای دیدن شبکه های تلویزیونی و رادیویی استفاده می کنند.

  • قدرت گیرندگی: افراد معمولا زمانی اقدام به تعویض آنتن تلویزیون خود می کنند که آنتن قبلی کارایی مناسبی نداشته باشد. پس لازم است که آنتن جدید از قدرت گیرندگی بالایی برخوردار باشد.
  • ارتفاع: برای خرید آنتن اکتیو، سعی کنید نوعی را انتخاب کنید که قادر باشد در ارتفاع کم، امواج را دریافت کند. برای دریافت امواج رادیویی و تلویزیونی خیلی لازم نباشد که ارتفاع آن را بالا ببرید.
  • نصب: برخی از انواع آنتن ها دارای نصب و راه اندازی مشکل هستند و حتما برای نصب آن ها نیاز به متخصص می باشد. با استفاده از آنتن اکتیو، می توانید آن را به راحتی به گیرنده های خود متصل کنید.
  • جنس: جنس و متریال ساخته شده آنتن اکتیو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. امروزه آنتن های با بدنه پلاستیک مقاوم، طرفداران بیشتری دارند. این آنتن ها با بهره گیری از طراحی فوق العاده زیبا و بادوام در مقابل شرایط جوی و نور خورشید از مقاومت بالایی برخوردار هستند. در ساختار داخلی بدنه این آنتن ها از فلز آلومینیوم استفاده شده است که ضد زنگ و مقاوم می باشند.

 

جمع بندی

اگر به دنبال خرید یک آنتن اکتیو برای منزل خود هستید و تمایل به افزایش کیفیت صدا و تصویر دریافتی شبکه های رادیویی و تلویزیونی دارید، حتما شرایط ساختمان خود را در نظر بگیرید. برای مثال ارتفاع ساختمان شما و در مجاورت ساختمان های بلند تر قرار گرفتن باعث افت کیفیت سیگنال خواهد شد. کیفیت ساخت بالای آنتن اکتیو سبب گردیده تا قدرت گیرندگی این مدل از آنتن ها بسیار بالا باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)