بررسی انواع UPS

بررسی انواع UPS

مقدمه
UPS مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply در زبان انگلیسی و به معنای منبع تغذیه ی بدون وقفه می باشد. انواع UPS های موجود به نوعی منبع تغذیه الکترونیکی هستند که وظیفه ی آن ها، تامین توان الکتریکی مورد نیاز مصرفی است.

این سیستم با قرارگیری میان برق شهری و دستگاه های مصرف‌کننده علاوه بر تثبیت و تنظیم برق موجود در شبکه، مانع نفوذ نویز و اختلالات به تجهیزات مصرف‌کننده می شود. این دستگاه، برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده را با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، تامین می‌کند. در زمان قطعی برق از این توان ذخیره شده برای راه اندازی تجهیزات استفاده می گردد.

 

انواع UPS به صورت کلی

مدل UL1000APX~UL3000APX

به طور کلی انواع UPS به سه گروه اصلی استاتیک، داینامیک و هیبرید تقسیم می شوند.

  • UPS استاتیک: این مدل یکی از انواع UPS است که از مبدل الکترونیکی برق استفاده می کند.
  • UPS دینامیک: یکی دیگر از انواع UPS مدل دینامیک می باشد، که از موتورهای الکترومغناطیسی بهره می برد.
  • UPS هیبریدی: UPS هیبریدی از مدل های ترکیبی دینامیکی و استاتیکی محسوب می شود.

در ادامه انواع UPS های Online، Offline وLine Interactive ، را بررسی می کنیم.

 

یو پی اس آفلاین Standby UPS

UPS های Offline/Standby یکی از انواع UPS  در مدل پایه محسوب می شوند. این محصول در حالت عادی، برق را از منبع اصلی برق شهری تامین می کند و بین منبع اصلی برق و باتری، سوئیچ می کند. این مدل قادر به تشخیص قطعی برق می باشد و به طور خودکار برق باتری را فعال می کند. از این نوع UPS اغلب برای حفاظت و تامین انرژی مورد نیاز کامپیوترها و تجهیزات شبکه و سایر سخت افزارها استفاده می شود. مدل های آفلاین انواع UPS، از ارزان ترین مدل ها هستند. UPS آفلاین به هنگام قطع برق، به عنوان یک منبع جایگزین فعال می ‌شود.

مزایای UPS آفلاین:

  • قیمت پایین نسبت به سایر انواع UPS.
  • مناسب برای تامین انرژی کامپیوتر ها و تجهیزات شبکه و VoIP.
  • عملکرد بدون صدا.

معایب UPS آفلاین:

  • کمترین سطح محافظت.
  • خروجی برق فاقد تنظیم و انتقال نویز ها و نوسان های برق شهری به دستگاه های مصرف کننده.
  • تاخیر در زمان فعال شدن.

به طور کلی انواع UPS به سه گروه اصلی استاتیک، داینامیک و هیبرید تقسیم می شوند.

 

یو پی اس آنلاین Online UPS

جریان برق متناوب شهری پس از ورود به دستگاه های مصرف کننده ی الکترونیکی به جریان برق مستقیم تبدیل می‌شود. در سیستم UPS آنلاین، جریان برق ورودی بعد از یکسو سازی و تبدیل به ولتاژ مستقیم، و پس از پاکسازی ورودی از نویز و سطح ولتاژ ورودی، جهت شارژ باتری مورد استفاده قرار می گیرد. جریان خروجی باتری با استفاده از مبدل، مجددا به یک سیگنال سینوسی تبدیل می شود. به دلیل این که این سیگنال کاملا باز تولید می شود، دارای هیچ کدام از مشکلات برق شهری مانند نوسان و تغییر فرکانس نمی باشد.

 

مدل UHRT1000BPX~10000BPX 

دستگاه های مصرف کننده ی حساس با استفاده از UPS های آنلاین مجهز به تکنولوژی Double بیشتر محافظت می شوند.

 

یو پی اس های Online/Double

UPS  های Double جریان برق را مستقیم از خروجی AC نمی‌گیرند بلکه به جای آن برق AC را با استفاده از Rectifier  به DC تبدیل می کنند. سپس این جریان را به سمت باتری و مبدل هدایت می کنند. این جریان DC و عاری از هرگونه نویز و نوسانات در نهایت به دستگاه های مصرف کننده می رسد. منبع اصلی نیروی برق در این نوع از تکنولوژی در حالت عادی به طور هم زمان به یکسوساز AC/DC و به مبدل DC/AC وارد می شود. در نتیجه این سیستم را Double نامگذاری کرده اند.

دستگاه های مصرف کننده ی حساس با استفاده از UPS های آنلاین مجهز به تکنولوژی Double بیشتر محافظت می شوند. دستگاه هایی مانند سرور ها، دیتاسنتر ها و سایر تجهیزات در این حوزه از حساسیت بالایی برخوردار هستند. در UPS آنلاین هیچ زمان انتقالی برای سوئیچ بر روی حالت باتری وجود ندارد. در این مدل از انواع UPS زمانی که از تکنولوژی Delta استفاده شود، میزان مشخصی از جریان برق برای استفاده ی کامپیوتر و دیگر دستگاه ها فرستاده می شود. به همین دلیل برق به شکل بسیار با صرفه تری مصرف می گردد.

به طور کلی UPS های آنلاین وقتی برق قطع می شود، جریان برق را به صورت یکنواخت نگه می دارند تا از تجهیزات شبکه به نحو احسنت محافظت کنند. یکسو ساز موجود در این نوع از انواع UPS به صورت کاملا خودکار بای پس می شود و انرژی برق را از باتری تامین می کند. به دلیل یکنواختی این فرآیند انواع UPS آنلاین از قیمت بالاتری نسبت به انواع UPS  های دیگر برخوردار است.

مزایای UPS آنلاین:

  • تامین انرژی برق دائمی و کامل، بدون هیچ گونه اختلالی.
  • مناسب برای انواع سیستم های برق اضطراری، سرور، شبکه و UPS های دسکتاپی.

معایب UPS آنلاین:

  • قیمت بسیار بالا نسبت به انواع UPS.
  •                                                                                         مدل UL10000BPX  , UL15000BPX  3/1

این محصولات در مدل آفلاین برق را از منبع اصلی برق شهری تامین می کنند و بین منبع اصلی برق و باتری، سوئیچ می کنند.

 

یو پی اس تعاملی Line Interactive UPS

با اضافه شدن منتقل کننده های خودکار به UPS های آفلاین، UPS های تعاملی شکل گرفتند. این منتقل کننده باعث انتقال جریان برق AC می گردد تا به صورت کاملا خودکار مشکل تاخیر در فعال شدن باتری را حل کند. در زمان قطع برق، زمان انتقال به حالت باتری در این مدل در حد چند میلی ثانیه می باشد. ۴ میلی ثانیه زمانی است که پاورهای خازنی قادر به تحمل آن هستند و و هیچگونه وقفه ای در عملکرد دستگاه مصرف کننده ایجاد نمی کنند.UPS  های تعاملی ولتاژ را به صورت خودکار متعادل می کنند. در مدل تعاملی همانند سایر انواع UPS، باتری شارژ می شود و در زمان قطع برق، باتری جریان DC را به دستگاه مصرف کننده می رساند. در زمان هایی که قطعی برق طولانی شود، و برق باتری UPS رو به پایان باشد اقدام به خاموشی کلیه دستگاه های مصرف کننده در امنیت کامل می کند.

مزایای UPS لاین اینتراکتیو:

  • قیمت بسیار مناسب نسبت به مدل آنلاین.
  • مناسب برای سیستم های برق اضطراری مانند سرور شبکه.
  • امنیت بیشتر نسبت به مدل های آفلاین.
  • فعالیت کاملا بی‌صدا.

معایب UPS لاین اینتراکتیو:

  • عدم پشتیبانی از مدار اصلاح ضریب قدرت ورودی.
  • استفاده از Stabilizer برای رفع مشکلات نوسانات ولتاژ ورودی.

 

جمع بندی

تفاوت UPS های آنلاین و آفلاین در این است که در مدل آنلاین، دائما مبدل DC/AC متصل می باشد. یعنی در هیچ زمانی انتقال مستقیمی میان منبع برق و باتری وجود ندارد. این مسئله باعث می شود تا زمان انتقال صفر باشد و حفاظت بهتری از وسایل مصرف کننده در برابر قطعی برق و نوسان و نویز و… انجام شود. UPS های نوع آنلاین فقط در زمان ایجاد نقص فنی ،افزایش بار و دما  به حالت BYPASS می روند.

 
 

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)