معرفی دوربین‌های تحت شبکه سیماران

معرفی دوربین‌های تحت شبکه سیماران

دوربین‌های مداربسته از تجهیزات ضروری برای نظارت و برقراری امنیت در دنیای امروزی محسوب می‌شوند. از جدیدترین انواع این دوربین‌ها می‌توان به دوربین‌های تحت شبکه سیماران اشاره کرد.

معرفی دوربین‌های تحت شبکه سیماران

دوربین‌های مداربسته از تجهیزات ضروری برای نظارت و برقراری امنیت در دنیای امروزی محسوب می‌شوند. از جدیدترین انواع این دوربین‌ها می‌توان به دوربین‌های تحت شبکه سیماران اشاره کرد. در ادامه به معرفی این وسیله خواهیم پرداخت.

دوربین مداربسته چیست

دوربین مداربسته بخشی از یک پکیج امنیتی می‌باشد که به شما امکان تصویربرداری و ثبت ویدیو را می‌دهد. این واژه معادل CCTV می‌باشد. این دوربین‌ها می‌توانند تصاویر را در چندین نمایشگر متفاوت نشان بدهند و در هارد درایوهای متصل ثبت و ذخیره کنند. امروزه دوربین‌ها در دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

دوربین مداربسته سیماران

انواع دوربین‌های مداربسته

دوربین‌ها را می‌توان به طریقه‌های متفاوتی دسته بندی کرد. دوربین‌های مداربسته‌ی سیماران به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند.

دوربین‌های تحت شبکه‌ی سیماران

این دوربین‌ها که با نام دوربین IP در جهان شناخته می‌شوند، نوعی دوربین مداربسته‌ی دیجیتالی می‌باشند. این دوربین‌ها به علت تکنولوژی تصویربرداری دیجیتالی مانند وبکم‌ها عمل می‌کنند. یعنی دوربین‌های تحت شبکه سیماران تصاویر دریافت شده را از طریق اینترنت یا اترنت به مانیتورهای مختلفی ارسال می‌کنند. دوربین‌های تحت شبکه، هر یک آدرس اینترنتی یا آی پی متفاوتی دارند که برای دسترسی به تصاویر این دوربین‌ها باید آی پی آن‌ها را در دسترس داشت.

دوربین‌های آنالوگ سیماران

این دوربین‌ها که نسل قبلی دوربین‌های تحت شبکه سیماران هستند، از اواسط قرن بیستم برای مردم شناخته شدند. تکنولوژی تصویربرداری این دوربین‌ها آنالوگ می‌باشد. به همین خاطر امکان استفاده‌ی مستقیم در فضاهای دیجیتالی را ندارند. امروزه کاربرد این دوربین‌ها با شیبی ملایم رو به کاهش است. چرا که دنیای امروزی به سوی دیجیتالی شدن پیش می‌رود و به همین دلیل، این دستگاه‌ها جای خود را به دوربین‌های آی پی می‌دهند.

دوربین آنالوگ سیماران

تفاوت‌های دوربین‌های آنالوگ و تحت شبکه

اولین تفاوت میان دوربین‌های تحت شبکه سیماران با دوربین‌های مداربسته آنالوگ کیفیت تصاویر ضبط شده می‌باشد. تصاویری که توسط دوربین های آنالوگ ثبت می‌گردند، قابلیت تغییر اندازه و زوم کردن را ندارند. در دوربین تحت شبکه از تکنولوژی جدید و پیشرفته‌تری در ثبت و دریافت ویدیو استفاده می‌‌شود. به همین خاطر تعداد پیکسل های این تصاویر بیشتر است که سبب ثبت تصاویری با کیفیت و وضوح بالاتری می‌شود. تمامی دوربین‌های تحت شبکه، پورت SD Card دارند. این ویژگی سبب آن می‌شود تا حتی در صورت مشکل سرور مرکزی، امکان ثبت و ذخیره‌ی تصاویر ضبط شده در یک مموری کوچک فراهم شود و بدون وقفه به فیلمبرداری بپردازید.

در دوربین‌های تحت شبکه سیماران قابلیت‌های جانبی متفاوتی وجود دارد. یکی از این قابلیت‌ها انتخاب کردن یک شیء خاص در محدوده‌ی دوربین‌ها است. با استفاده از این آپشن در صورت حرکت کردن آن جسم یا خارج شدن شیء از محدوده‌ی دید دوربین، هشداری به ایمیل ارسال می‌شود و شما را از جابه‌جایی غیر مجاز وسایل خود مطلع می‌شوید. این ویژگی در موزه‌ها بسیار پرکاربرد است. از ویژگی‌های دیگر دوربین‌های تحت شبکه می‌توان به قابلیت ضبط صدا اشاره کرد. بسیاری از این دوربین‌ها مکالمه‌ی افراد را به وسیله‌ی میکروفون تعبیه شده در بدنه‌ی دوربین می‌توانند ضبط کنند.

دوربین آنالوگ سیماران

اجزای دوربین‌های تحت شبکه سیماران

مانند هر سیستم دیگر، دوربین‌های تحت شبکه سیماران نیز از اجزای کوچکتری تشکیل شده اند. مهم‌ترین این اجزا عبارتند از:

  • دستگاه NVR: این بخش که از مهم‌ترین اجرای این سیستم است، وظیفه‌ی دریافت و ثبت تصاویر را بر عهده دارد. می‌توان این دستگاه را مغز این سیستم در نظر گرفت. همانطور که بدن بدون مغز نمی‌تواند عملی را انجام دهد، دوربین‌های تحت شبکه سیماران نیز بدون این قسمت هیچ کاری را نمی‌توانند به پیش ببرند. این دستگاه همچنین می‌تواند در صورت اتصال به یک مانیتور، تصاویر را نشان بدهد. لازم به ذکر است که این دستگاه جایگزین دستگاه DVR شده است و وظایف آن را در سیستم دیجیتالی اجرا می‌کند.

دستگاه دی وی آر سیماران

 

  • دوربین: دوربین‌ها را می‌توان چشم‌های این سیستم دانست. بدون دوربین‌ها تصاویری وجود ندارند که به NVR بروند تا ثبت و ضبط بشوند. دوربین‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از دوربین‌های تحت شبکه سیماران عبارتند از: دوربین دام، دوربین بولت و دوربین اسپید دام. این دوربین‌ها هرکدام قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی دارند که آنها را در فضاهای مختلف کاربردی می‌کنند.
  • هارد دیسک: هارد دیسک بخشی از دستگاه NVR است که تصاویر روی آن ثبت می‌شود. در واقع این بخش نقش هیپوکامپ در مغز انسان را ایفا می‌کند. این بخش قابلیت جدا شدن از دستگاه را دارد. به همین علت در صورت بروز مشکل می‌توان به راحتی این بخش را جایگزین کرد. هارد دیسک‌ها توسط برند‌های مختلف تولید می‌شوند و ظرفیت‌‎های متفاوتی دارند. شما با توجه به آرشیو، تعداد دوربین‌ها، کیفیت ضبط تصاویر و ... باید ظرفیت مناسب هارد را انتخاب نمایید تا با مشکلی روبرو نشوید.
  • منبع تغذیه: دوربین‌ها با انرژی الکتریکی کار می‌کنند. اما برق شهری که ولتاژ 220 ولتی دارد به راحتی مدارها و میکروچیپ‌ها را می‌سوزاند. به همین علت یک آداپتور ولتاژ 220 ولتی را به 12 ولت تبدیل می‌کند تا توان مورد نیاز دستگاه تامین شود و آسیبی به دستگاه نرسد.
  • سوییچ شبکه: اگر از چند دوربین مداربسته استفاده می‌کنید، قطعا به این قطعه نیاز دارید. این قطعه در واقع به شما اجازه می‌دهد که به شبکه‌ی خود انشعاب بدهید و به انشعابات خود دسترسی داشته باشید.
  • کابل شبکه: برای این که دوربین‌ها را به NVR متصل کنید، نیاز به کابل‌هایی دارید. به این کابل‌ها کابل شبکه می‌گویند. تصاویر دوربین توسط این کابل‌ها به NVR می‌رسند و در هارد دیسک ذخیره می‌شوند. در خرید کابل‌ها دقت داشته باشید که از پوشش و کیفیت مناسب برخوردار باشند.
  • کابل برق: این کابل‌ها وظیفه‌ی انتقال نیرو از آداپتور تا دوربین‌ها را بر عهده دارند. البته در برخی دوربین‌ها منبع تغذیه به شکل داخلی می‌باشد. بنابر این نیازی به کابل برق ندارند. پس از خرید دوربین‌ها به این نکته توجه داشته باشید تا در صورت نیاز کابل برق نیز تهیه نمایید.
  • مودم و روتر: در صورتی که قصد دارید به صورت آنلاین به تماشای تصاویر دوربین مداربسته خود بپردازید، به این قطعه نیاز دارید. متصل کردن دوربین‌های خود به شبکه‌ی اینترنت یا اترنت سبب آن می‌شود که به راحتی به تصاویر زنده یا حتی آرشیو شده دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز آنها را تماشا و بررسی نمایید.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)