راهنمای نصب و راه اندازی در بازکن ریلی سیماران مدل 8P

راهنمای نصب و راه اندازی در بازکن ریلی سیماران مدل 8P

راهنمای نصب و راه اندازی در بازکن ریلی سیماران مدل 8P

در بازکن ریلی سیماران مدل 8P
مقدمه و مزایا و مشخصات دربازکنهای ریلی:
  • قابلیت استفاده در مکانهای پر تردد.
  • دارای موتوری قدرتمند در شرایط مختلف تا حدود 6000w و کنترل در هایی تا وزن 1500kg برحسب نوع موتور.
  • دارای ورودی کنترل توسط سوئیچهای اتوماتیک محدود کننده حرکت.
  • مجهز به نمایشگر  (segment) 7 جهت نمایش پارامتر ها پیام های مرکز کنترل.
  • دارای قابلیت استفاده بصورت تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک با برنامه ریزی.
  • امکان استفاده از 100 دکمه های ریموت جهت افزایش ریموتها.
  • امکان معرفی هریک از دکمه های ریموت بصورت معمولی و پیاده رو و STOP
  • دارای امکان زمانبندی تمام پارامترهای کارکردی و تنظیم آنها به مقدار دلخواه.
  • دارای ورودی کنترل ایمنی فتوسلهای الکترونیکی.

(1-2)مشخصات فنی

مشخصات فنی FARAZ 8P
تغذیه 230V AC ~50Hz
قدرت موتور 300W
جریان مصرفی 2A
محدوده دمایی کار

-35 ~+80

حداکثر وزن قابل تحمل درب 800Kg
(1-3)معرفی موتور ها

این مجموعه درب بازکن شامل یک موتور قدرتمند با گیربکسی کم صدا می باشد

معرفی موتور ها

امکانات جانبی: پایین موتور p محلی برای خلاص کردن موتوربا آچار خلاص کن وجود دارد(مطابق تصویر زیر)که هنگام قطع برق یا بروز مشکلی در سیستم که باعث از کار افتادن آن شود, می توان با چرخاندن آچار خلاص کن به طرف open گیربکس را خلاص کرده و بصورت دستی درب را باز و بسته نمود. بدیهی است در صورتی که آچار خلاص کن به طرف close چرخیده شود موتور اجازه هیچ گونه حرکتی را به صورت دستی به درب نمی دهد.

معرفی موتور ها

متعلقات یک سیستم کامل

(2-1)معرفی متعلقات

1- یک عدد موتور به همراه آچار خلاص کن.

2- تکیه گاه (پلیت)موتور به همراه پیچهای آن

تکیه گاه جک مدل FARAZ در یک نوع پلیت میباشد که بوسیله پیچ همراه به موتور بسته میشود. سپس پلیت بوسیله پیچ و یا جوشکاری در جای خود محکم میشود.

 تکیه گاه (پلیت)موتور به همراه پیچهای آن

3-دو عدد ریموت کنترل:

دو عدد ریموت کنترل چهار دکمه ای که پس از شناسانده شدن به مرکز,جهت فرمان دادن بصورت رادیویی از راه دور مورد استفاده قرار می گیرند. هر دکمه ریموت به طور دلخواه قابل برنامه ریزی به صورت ذیل می باشد.

الف-معمولیب-پیاده روج-STOP

4-یک عدد خازن راه انداز AC

هر موتور دارای یک خازن AC می باشد که جهت راه اندازی موتور مورد استفاده قرار می گیرد.

5-یک جفت چشم الکترونیک (گیرنده و فرستنده) به همراه چهار عدد پیج و رول پلاک

چشمهای الکتورنیک جهت تشخیص موانع متحرکی که ممکن است در حین کارکرد موتور بین درب ها قرار گیرند , بکار می روند که نوع عکس العمل موتور بستگی به نوع بستن اتصالات چشمها دارد,که دو مد باز و بسته می تواند باشد. چشم فرستنده TX و چشم گیرنده RX نام دارد که RX دارای کنتاکت باز می باشد.

6- یک ست ریل فلزی

ریل ها بصورت 1 متری میباشد که جمعا طول یک ست به چهار متر میرسد.همراه ریل ها تهدادی پیچ مخصوص و یراق آلات جهت نصب آنها بر روی درب میباشد.

7- یک عدد لامپ چشمک زن (blinking)

لامپ چشمک زن جهت آگاهی کاربران از فعال یا غیر فعال بودن سیستم از داخل یا خارج ساختمان بکار می رود. این لامپ معمولا روی چهار چوپ درب نصب می گردد تا از دو طرف قابل دیدن باشد.نوع دیگر لامپ چشمک زن دارای آنتن می باشد (نصب اختیاری), که جهت افزایش برد ریموتها مورد استفاده قرار می گیرد.مراحل مونتاژ آنتن بر روی چراغ در شکل زیر کاملا نمایش داده شده.

یک عدد لامپ چشمک زن (blinking)

نصب فیزیکی و مکانیکی

در ابتدای امر چند بار با دست در را باز و بسته نمائید و از باز و بسته شدن روان در مطمئن شوید، در غیر این صورت با گریس کاری و صافکاری در و از بین بردن گیرهای احتمالی، در را روان کنید. (اگر روان‌سازی ممکن نیست از نصب جک خودداری کنید).دقت داشته باشید در هنگام حرکت در، در نباید نوسان زیادی به بیرون و داخل داشته باشد و باید در کل طول مسیر حرکتی در یک خط صاف حرکت کند. (حداکثر ۲ میلی‌متر) در غیر این صورت خطر خارج شدن از ریل در طول مسیر حرکت وجود دارد. 

(3-1) ریلها

برای زدن ریل‌ها ابتدا محل آن را مشخص کنید. (می‌توانید ریل‌ها را هم پائین در و یا بالای در نصب کنید ولی تا حد امکان پائین در نصب کنید، تا جهت سرویس موتور دچار مشکلی نشوید) به‌طورمعمول ریل باید به‌صورتی نصب شود که لبه صاف آن در بالا و لبه دندانه‌دار آن سمت پائین (زمین) قرار گیرد. (چون همواره وزن در رو به زمین است) سپس محل نصب ریل‌ها را در بالا یا پائین در، تعيين و صافکاری می‌کنیم. سپس با بستن پیچ و مهره‌های ریل روی آن قبل از نصب و درست در وسط سوراخ‌های بیضی ریل‌ها، آن‌ها را یکی‌یکی و به‌صورت کاملاً تراز روی در گذاشته و پیچ‌ها را از طرف قطر بیشتر به در جوش می‌دهیم. دقت کنید که ریل‌های کنار هم درست در یک راستا و کاملاً، تراز قرار گیرند.

ریلها

(3-2) نصب موتور و براکت آن

مرحله بعدی محکم کاری براکت موتور است که در ابتدا موتور با دو پیچ بصورت موقت روی براکت بسته می شود.(بصورت ضربدری)سپس ارتفاع براکت و موتور را با هم طوری کم و زیاد کنید تا 4 میلیمتر بین نوک دندانه چرخدنده موتور تا گودترین قسمت ریل فاصله داشته باشد.

نصب موتور و براکت آن

الف- در های راست باز شو:

در های راست باز شو:

h2

در های راست باز شو:

سپس سعی کنید براکت را در همان ارتفاع ثابت کنید و براکت را روی صفحه‌ای فلزی در زیر آن جوش بدهید و در نهایت برای محکم‌کاری صفحه زیر براکت و قوطی‌های احتمالی زیر آن سعی کنید همه را با جوشکاری به هم و به چهارچوب درب و احتمالاً با بتون‌ریزی کف زمین آن را محکم کنید. بدیهی است محکم‌کاری براکت موتور از مهم‌ترین قسمت‌های نصب می‌باشد چرا که تمام قدرت دورانی موتور را تحمل می‌کند.

(3-3)مراحل نصب نهایی نصب

سپس سیم برق و سیم‌های فتوسلها را از زیر براکت به بالا و از زیر موتور به داخل هدایت کنید و به مرکز ببندید. حال پس از نصب براکت و محکم‌کاری آن، موتور را به‌صورت کشویی به‌طرف در هل داده و زیر چرخ‌دنده ببرید و موتور را محکم به براکت ببندید و سپس با خلاص کن گیربکس را آزاد کرده و چندین بار رفت‌وآمد درب و خارج نشدن چرخ‌دنده از ریل فلزی را امتحان کنید و درصورتی‌که اشکال خاصی وجود نداشت با تنظیم میکروسوئیچ محدودکننده در ابتدا و انتهای ریل در محل‌های دلخواه STOP بروی ریل فلزی آن‌ها را محکم کنید و پس از سیم بندی که در بخش‌های بعدی توضیح داده شده، موتور را روشن کنید و سپس ريموتها را به مرکز معرفی کنید و منوی پارامترها را به دقت مطالعه و تنظیم کنید و سپس به‌وسیله ريموت کارکرد معمولی و پیاده‌رو و STOP را امتحان کنید که به‌درستی انجام شوند و در صورت نیاز تنظیمات را تصحیح کنید.

(3-4)نکات نصب

1- در صورت امکان یک قطعه فلزی به انتهای کارکرد درب در باز کامل پشت درب به چهارچوب جوش دهید که ایمنی عملکرد را بالا ببرد. 2- عدم تنظيم مناسب میکروسوئیچ محدودکننده می‌تواند موجب اختلال در کارکرد و کوبش درب به چهارچوب یا از ریل خارج شدن آن گردد. در صورت وصل نکردن میکروسوئیچ محدودکننده باید مقدار n1 به دقت انتخاب شود از کم شروع شده و کم‌کم آن را زیاد کنید. ٣ - از بکار بردن موتور مناسب برای درب موردنظرتان، توسط جدول مشخصات فنی ارائه شده مطمئن شوید. در غیر این صورت دستگاه از گارانتی خارج و ممکن است به موتور گیربکس موتور، درب و حتی اشخاص آسیب جدی وارد گردد. ۴- تأکید می‌شود حتماً سوئیچ‌های محدودکننده باز و بستن را نصب نمائید تا حرکت مطمئن و ایمن درب را منجر شود.

سیم بندی مرکز و متعلقات

سیم بندی مرکز و متعلقات

(4-1)اتصال موتور به مرکز

موتورهای ریلی (FARAZIMPH) دارای سه الی چهار سیم می‌باشد. سیم‌های موتور غالباً دارای رنگ‌هایی به شکل روبرو می‌باشد که باید مطابق شکل با خازن موازی نمود و به ترمینال موتور، در مرکز کنترل متصل شوند.

اتصال موتور به مرکز

نحوه سیم بندی میکروسوئیچ محدودکننده (Limit Switch): این میکرو سوئیچ جهت تعریف حد باز و بسته شدن در بکار می‌رود که مطابق شکل سیم مشترک را به ترمینال ۸ و سيم L. S بستن را به ترمینال ۵ و سیم LS باز کردن را به ترمینال ۶ وصل کنید. اگر از سوئیچ محدودکننده استفاده نمی‌کنید باید به‌وسیله ۲ عدد جمپر ترمینال‌های ۵ و ۶ را به ترمینال ۸ متصل کنید.

اتصال موتور به مرکز

توجه: سیم چهارم موتور که سیم که سیم زردرنگ است (سیم ارت) جهت محافظت از برق گرفتگی استفاده می‌شود که در صورت نیاز به یکی از کانکتورهای CON12, CON11, CON10 روی برد مرکز Q60/1SA وصل وصل گردد. در کل اگر متوجه شدید موتور خلاف جهتی که باید حرکت می‌کند، کافیست جای سیم‌های سیاه و قهوه‌ای را عوض کنید تا جهت حرکت عوض شود.

(4-2)اتصال فوتسلها (چشمهای الکترونیک)به مرکز

فتوسل ها می‌توانند در دو مد بسته و باز سیم بندی شوند، که طرز عملكرد مرکز در این دو مد کمی با هم متفاوت است. در مد باز با هر بار دیدن مانع، توقف در کارکرد به وجود می‌آید ولی در مد بسته این‌طور نیست و در حالت بستن درها، با دیدن مانع بلافاصله درها باز می‌شوند و توقف ندارند. توجه: لازم به ذکر است درون چشم‌ها جمپری جهت تغییر تغذیه به 12V یا 24V وجود دارد که باید آن را روی 24V قرار دهید. (مطابق شکل‌های زیر)

سیم بندی چشم‌ها در مد بسته:

چنانچه بخواهید در مد بسته سیم بندی را انجام دهید (مطابق شکل زیر)، یک جمپر از ۴ به ۹ کانکتور M2 وصل نمایید:

سیم بندی چشم‌ها در مد بسته

سیم بندی چشم‌ها در مد باز:

چنانچه بخواهید در مد باز سیم بندی را انجام دهید.

(مطابق شکل زیر) یک جمپر از ۳ به ۹ کانکتور M2 وصل نمایید.

سیم بندی چشم‌ها در مد باز:

درصورتی‌که نمی‌خواهید چشمی به مدار بسته شود، باید برای مد بسته دو جمپر ۲ به ۸ و همچنین ۴ به ۹، زده شود و برای مد باز باید دو جمپر ۲ به ۹ و ۴ به ۸ زده شود و همچنین در هر دو مد پارامتر P8 باید به‌صورت no ست شود).

(4-3)طریقه بستن کلید سلکتور و لامپ چشمک زن به مرکز

سیم‌های لامپ چشمک‌زن به شماره‌های ۱۱ و ۱۲ و سیم‌های کلید سلکتور به شماره‌های او ۸ کانکتور M2، مطابق شکل زیر وصل می‌گردند (توجه کنید که سیم‌های کلید سلکتور باید به پایه‌های Normally Open که در کنار هم هستند مانند شکل زیر نصب گردد). توجه: کلید سلکتور شکل زیر، فقط جهت فرمان به جک در مد دو لنگه‌ای می‌باشد و چنانچه بخواهید از مد تک لنگه‌ای (پیاده‌رو) نیز استفاده کنید باید یک کلید سلکتور را بین شماره‌های ۷ و ۸ سیم بندی نمایید.

طریقه بستن کلید سلکتور و لامپ چشمک زن به مرکز

(4-4)اتصال کلید ایمنی Stop

به عنوان کلید STOP اضطراری - ایمنی می‌توان یک کلید Nomally Close (در حالت معمولی بسته است) بین پایه‌های ۲ و ۸ مطابق شکل زیر وصل نمایید. مهم: چنانچه از کلید اضطراری استفاده ننمودید باید حتماً ترمینال‌های ۲ و ۸ را با یک جمپر به یکدیگر متصل کنید.

اتصال کلید ایمنی Stop

(4-5)استفاده از خروجی کنترل رله خارجی

در مرکز Q60/1 SA یک پایه خروجی در وسط برد تهیه شده که می‌تواند جهت کنترل یک رله خارجی برای کاربردهای متفاوتی از قبیل کنترل لامپ روشنایی پارکینگ و یا... استفاده کرد. روش بسته شدن رله خارجی توسط این پایه به‌صورت شکل زیر می‌باشد. در حقیقت این پایه بعد از هر سیکل کاری (رفت‌وبرگشت کامل جک‌ها در مد اتوماتیک، یا رفت جک‌ها در مد نیمه اتوماتیک) به مدت ۱۵ ثانیه بعد از اتمام هر سیکل، زمین (منفی) در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

استفاده از خروجی کنترل رله خارجی

مرکز کنترل و برنامه ریزی آن

(5-1) مشخصات مرکز

مرکز چندکاره Q60/1SA قابل‌نصب بر روی درب‌های، تک لنگه ریلی می‌باشد و می‌توان توسط چهار دکمه C, B, A و D مدت، قدرت و نحوه عملکرد موتور را بنا بر نیاز برنامه‌ریزی نمود. دو دکمه A و B به ترتيب جهت رفتن به منوها و زیر منوها استفاده می‌شود و دو دکمه C و D به ترتیب جهت زیاد کردن و کم کردن یا جهت تائید و منتفی کردن موضوعات مختلف منوها بکار می‌روند.

این مرکز دارای دو نمایشگر 7-Deg می‌باشد که پیام‌های خطا، مقادیر متغیرها و خود متغیرهای منوها را نشان می‌دهند که بعداً در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد.

(5-2) تعریف منوها، متغیرها و نحوه تغییر مقادیر متغیرها و نحوه عملکرد هر کدام

دکمه A: دکمه تعویض کلی منوها، که با هر بار فشار دادن دکمه یکی از ۵ زیر گزینه داخلی نمایش داده می‌شود.

  1. .--
  2. PA
  3. rA
  4. dE
  5. AS

تعریف منو و زیر منو ها

1- ((--))

حالت کارکرد معمولی و بدون عیب و نقص مرکز را نشان می‌دهد و در این حالت، مرکز، آماده دریافت فرمان می‌باشد. اگر در منوهای دیگری هم باشید و تا مدتی طولانی دست به هیچ دکمه‌ای نزنید؛ دستگاه به‌طور اتوماتیک روی این گزینه بازخواهد گشت.

2-منوی((PA))(PARAMETERS)

منوی اصلی تغییر متغیرها و دارای ۱۵ زیرمنو می‌باشد (جهت رفتن به زیر منو پس از فشردن دکمه A و رسیدن به منوی PA ) دکمه را فشار دهید که با هر بار فشردن دکمه B نام یکی از ها زیر منو و بلافاصله پس از 1 ثانیه مقدار آن نمایش داده شده و نمایشگر تا مدتی روی مقدار آن ثابت می‌ماند که در این مدت کاربر می‌تواند توسط دکمه C جهت افزایش مقدار یا تائید ( SI) و از دکمه D جهت کاهش مقدار یا منتفی کردن موضوع ( no) استفاده کند.

زیر منو توضیحات محدوده ی عملکرد تنظیم کارخانه
n1 زمان کار کلی موتور = زمان کار موتور با سرعت اولیه +زمان کار موتور با سرعت کاهش یافته است. 0-99 21
f1

توان موتور را در حین کار سرعت اولیه موتور تعیین می کند.

8-19 14
fr

توان موتور را در حین کار سرعت کاهش یافته تعیین می کند.

10-19 13
r1

زمان سرعت کاهش یافته موتور را تعیین می کند.

0-(n1-2) 7
tp زمان لازم جهت باز ماندن درب قبل از بسته شدن اتوماتیک آن وقتی مرکز در مد تمام اتوماتیک برنامه ریزی شده است 1-99 3
pd

زمان لازم جهت بار شدن یک لنگه درب مخصوص پیاده رو می باشد.

Y/N 7
p2

در حالت yes مرکز هنگام باز شدن درب جز stop هیچ سیگنالی از ریموت دریافت نمی نماید و فقط در طی بسته شدن ریموت میگیرد و وقتی no ست شود در هر دو حالت باز و بسته شدن درب سیگنالهای ریموت را دریافت و عمل می کند.

Y/N NO
p3

این پارامتر امکان برنامه ریزی مرکز در دو مد تمام اتوماتیک sl و نیمه اتوماتیک no را فراهم می کند.

Y/N Sl
p4 وقتی بصورت sl ست شود چراغ چشمک زن قبل از باز شدن درب به مدت 5s چشمک می زند. Y/N no
p6 در صورتیکه این پارامتر بصورت no ست شود زمان کار موتور با سرعت کاهش یافته حذف می گردد. Y/N sl
p7 در صورت ست شدن sl موتور قبل از اجرای هر فرمانی تست می شود Y/N sl
p8  در صورت ست شدن sl فوتسل ها قبل از اجرای هر فرمانی تست می شود. Y/N sl
p9 جهت شروع بکار نرم موتور این گزینه باید بصورت sl ست شود. Y/N no
11 در صورت ست شدن sl در مدت انتظار مد تمام اتوماتیک 50ثانیه پس از رفع مانع بین دید فتوسلها در بسته می شود و در صورتی که مانع بین دید فوتوسلها قرار نگیرد, همان زمان انتظار tp محاسبه و سپس درب بسته می شود. no
SU همه تغیرات در حافظه برد تا زمانی باقی می ماند که برق سیستم قطع نشود, جهت ذخیره تغیرات انجام شده روی پارامتر su , دکمه c را فشار دهید تا صدای رله ها جهت تایید ذخیره سازی بگوش برسد و تغیرات شما با قطع برق سیستم هم باقی بماند. Y/N no

3-منوی((rA))radio

جهت تنظیم و شناسایی هر یک از کلیدهای ریموت به مرکز می‌باشد. ریموتها دارای چهار دکمه هستند که هر کدام می‌توانند به‌دلخواه جهت هر یک از سه کار ((معمولی))، ((پیاده‌رو)) و ((STOP)) استفاده گردند. این ریموت ها باید در ابتدا به مرکز شناسانده شوند. این کار با استفاده از دکمه‌های مرکز انجام می‌گیرد. برای این عمل از منوی (( rA)) و زیر منوهای آن استفاده می‌کنیم.

زیر منو توضیحات
rA وقتی rA نشان داده می شود، اگر ریموت شما شناسانده شده می توانید با فشردن هر یک از چهار دکمه آن، کد مربوط به آن دکمه را که لحظه ای نشان داده می شود. ببینید.
=r

جهت نشان دادن کدهای موجود در حافظه دستگاه باید به داخل این منو رفت که به محض وارد شدن کدهای موجود در حافظه را به ترتیب از ((01)) تا ((00)) می شمارد. ( 00 بیانگر عدد ۱۰۰ می باشد)

نکته مهم : در حین شمارش اولیه کدها در منوی ((= r)) ، می توانید با فشردن دکمه D روی کدی که می بینید آن کد را از سری کدهای موجود در حافظه پاک کنید. بدیهی است که می توان دکمه جدیدی را به کد پاک شده اختصاص | داد و این کار به طور اتوماتیک در مرحله شناسایی ریموت بعدی مرکز ، انجام می پذیرد و کد جدید در اولین محل خالی کدها (اگر چه در وسط سری کدها باشد) ذخیره می گردد.

tC

جهت شناسایی دکمه ای از ریموت که جهت مد دولنگه ای استفاده می شود بکار می رود.

 نحوه عملکرد : یک پالس ممتد با دکمه ای از ریموت که می خواهید به مد دولنگه ای (tC) اختصاص دهید ، بفرستید و دکمه آن را فشرده نگه دارید هنگامیکه نمایشگرها (( t . c)) را نشان می دهند، دکمه C را جهت تأیید فشار دهید تا کد مربوط به این کلید همراه نقطه ای در وسط نمایش داده شود که این نقطه نمایانگر سیگنال گرفته شده از ریموت می باشد . دکمه های ریموت و مرکز را رها کنید و دکمه را جهت خارج شدن و رفتن به مرحله بعدی فشار دهید . اگر کد دیگری نمی دهید چند بار دکمه A را فشار دهید تا به مد معمولی کارکرد ((---)) بروید.

CP

جهت شناساندن دکمه ای از ریموت که برای مد STOP در نظر گرفته اید ، به مرکز استفاده می شود.

نحوه عملکرد : هنگامیکه روی گزینه ((SP)) هستید ، یک پالس ممتد با دکمه ای از ریموت که می خواهید به مد SP ) STOP ) اختصاص دهید ، بفرستید و دکمه آن را فشرده نگه دارید. در همین هنگام که نمایشگرها ((S. P)) را نمایش می دهند ، دکمه C را جهت تأیید فشار دهید تاکد مربوط به این کلید همراه نقطه ای در وسط که نمایانگر سیگنال گرفته شده از ریموت می باشد ، نمایش داده شود . دکمه های ریموت و مرکز را رها کنید و دکمه B را جهت خارج شدن و رفتن به مرحله بعدی فشار دهید. اگر کد دیگری نمی دهید چند بار دکمه A را فشار دهید تا به مد معمولی کارکرد (( --)) بروید.

pd

جهت شناساندن دکمه ای از ریموت که برای مد تک لنگه ای (پیاده رو) در نظر گرفته اید ، به مرکز استفاده می شود. نحوه عملکرد : هنگامیکه روی گزینه ((Pd) هستید ، یک پالس ممتد با دکمه ای از ریموت که می خواهید به مد تک لنگه ای (Pd) اختصاص دهید ، بفرستید و دکمه آن را فشرده نگه دارید. در همین هنگام که نمایشگرها ((P. d) را نمایش می دهند دکمه C را جهت تأیید فشار دهید تا کد مربوط به این کلید همراه نقطه ای در وسط که نمایانگر سیگنال گرفته شده از ریموت می باشد ، نمایش داده شود . دکمه های ریموت و مرکز را رها کنید و دکمه B را جهت خارج شدن و رفتن به مرحله بعدی فشار دهید. اگر کد دیگری نمی دهید چند بار دکمه A را فشار دهید تا به مد معمولی کارکرد ((--)) بروید .

 

rC وقتی که نمایشگرها گزینه ((rC)) را نشان می دهد شما می توانید تمام کدهای ذخیره شده در حافظه دستگاه را که به ریموت ها اختصاص یافته یکجا پاک کنید . جهت این کار روی گزینه ((rC)) دکمه Dرا فشار دهید ، بعد از چند ثانیه (حدودا ۲ ثانیه ) صدای رله ها به گوش می رسد و مرکز به مد معمولی (( --)) می رود. در این صورت تمام کدهای موجود در حافظه پاک می شوند.

4-منوی ((dE))

زیر منو توضیحات
rp

مقادیر کارخانه ای مربوط به جک های باز شونده و ریلی  را داخل حافظه بارگذاری می کند.

(leader,ace,freeder,compact,slower,shark,cat,mover faraz p)

ds

مقادیر کارخانه ای مربوط به موتورهای advantage را داخل حافظه بار گذاری می کند.


Dr

مقادیر کارخانه ای مربوط به موتور های چرخدار (wheeler ) را داخل بارگذاری می کند.

برای انتخاب هریک از مقادیر کارخانه‌ای فوق برای بارگذاری در حافظه روی آن گزینه رفته و کلید C را تا زمان بگوش رسیدن صدای دو تقه رله‌ها که پایان موفقت آمیز بارگذاری را تائید می‌کند، فشرده نگه دارید. ( مثلاً برای جک‌های ریلی باید زیر گزینه (( IP)) را انتخاب کنید).

5-منوی ((AS))

این منو جهت برنامه‌ریزی موتور به‌صورت بخش بخش و با نگاه کردن به نحوه کارکرد آن‌ها به کار می‌رود و به ترتیب زیر است:

برای برنامه ریزی درب و مرکز کنترل:

  • دکمه A را چند بار بزنید تا AS را نشان دهد.
  • دکمه B را یک بار بزنید تا 1N را نشان دهد.
  • یک پالس START بدهید.موتور شروع به کار می کند و نمایشگر ها N1 را نشان می دهند.
  • وقتی که موتور 90 درصد راه خود را طی کرد سپس پالس START دوم را بدهید و سرعت موتور به صورت کاهش یافته در آمده و نمایشگر ها ,r1 را نمایش می دهند.
  • با دادن پالس سوم موتور متوقف می شود. در این لحظه تایمر داخلی شروع به محاسبه زمان بازماندن اتوماتیک می کند و نمایشگرها TP را نشان می دهند و سپس شروع به شمارش ثانیه ها می کنند.
  • پالس چهارم را هر زمان که بدهید محاسبه این زمان متوقف شده و موتور شروع به کار کرده و درب بسته می شد.

(5-3)پیامهای معمولی یا خطای مرکز

مرکز کنترل Q60/1SA دارای این قابلیت می‌باشد که پیام‌هایی را جهت اطلاع کاربر اعلام می‌کند یا در صورت بروز مشکل یا خطایی در کل سیستم یا سیم بندی آن، قبل از شروع به کار، آن‌ها را تست کرده و کاربر را از وجود خطا مطلع می‌نماید. پیام‌های متداول سیستم از قرار زیر است:

نوع پیغام توضیحات
tA

مانعی بین دید دو چشم که در مد باز وصل شده اند ، وجود دارد یا چشمها طوری قرار دارند که قادر به دیدن یکدیگر نیستند.

tC

مانعی بین دید دو چشم که در مد بسته وصل شده اند ، وجود دارد یا چشمها طوری قرار دارند که قادر به دیدن یکدیگر نیستند.

St

فرمانی باعث رفتن سیستم در مد STOP شده است یا جایی اتصال یا قطعی دارید.(مثلا قطعی جمپر 2  به 8)

PE

مرکز در مد پیاده رو می باشد یا اتصالی باعث رفتن مرکز به این مد شده است. (مثلا اتصالی ترمینال7 به 8 )

GO

مرکز در مد START می باشد یا اتصالی باعث رفتن مرکز به این مد شده است . (مثل اتصالی کلید سلکتور)

-- مد معمولی جهت دریافت فرامین و بدون خطا
n1 تست موتور خطا دارد سیمهایش بد متصل شده اند یا قطعی دارند.
AP درب در حال باز شدن می باشد.
CH درب در حال بسته شدن می باشد.
tP مر کز در زمان سپری لحظات بین بسته شدن و باز شدن در مد اتومات قرار دارد.
EF تست اولیه چشمهای الکترونیک خطا دارد.
FH هر دوجفت چشمهای مدباز و مدبسته مانع دید یا اشکال سیم کشی دارند.
FA imit Switch in Opening Phase لیمیت سوئیچ باز کردن ,مدار باز است
FC imit Switch in Closing Phase لیمیت سوئیچ باز کردن ,مدار باز است
Fn Both Limit Switches Rre Open هر دو لیمیت سوئیچ , مدار باز است

کار با مرکز پس از برنامه ریزی و نصب

در ابتدا قبل از روشن کردن سیستم باید از وجود و سالم بودن فیوز 5A= F1 مطمئن شوید. سپس مطمئن شوید که سیم‌های قرمزرنگ ترانس به قسمت 230V از مرکز و سیم‌های سیاه به قسمت 24V DC، به مرکز اتصال دارد. سپس اتصالات و سیم‌ها را چک کنید و در صورت صحیح بودن اتصالات، سیستم را روشن کنید که در صورت نداشتن هیچ‌گونه خطایی باید ((--)) را نمایش دهد. در صورت بروز اشکال و پیغام‌های خطا ابتدا سیستم را خاموش کرده و بعد از رفع اشکال دوباره مرکز را روشن کنید. برنامه‌ریزی سیستم را به‌دلخواه خود و بنا بر احتياجات خود انجام دهید سپس ریموتها را به سیستم بشناسانید و باز و بسته شدن جک‌ها را امتحان کنید و در صورت برآورده نشدن احتياجات، دوباره مرکز را برنامه‌ریزی کنید و از خاطر نبرید که در پایان انجام تغییرات در منوی ((PA)) با SI کردن زیر منوی ((SU)) آن‌ها را در حافظه دستگاه ذخیره نمایید. در صورت به هم ریختن مقادیر متغیرها می‌توانید همان‌طور که قبلاً هم توضیح داده شده، با رفتن به منوی (( E)) و انتخاب زیر منوی ((rP)) و فشردن کلید تأییدی C مقادير اولیه کارخانه‌ای موتورهای ریلی FARAZ را روی متغیرها بارگذاری نمایید که پایان موفقیت‌آمیز این عمل با دو صدای تقه رله‌ها همراه است. سپس مرکز به‌طور اتوماتیک به حالت ((--)) می‌رود. به خاطر داشته باشید که تا خاموش نشدن لامپ چشمک‌زن، هر فرمانی ادامه فرمان قبل به شمار می‌آید و برای دادن فرمان جدید باید تا خاموش شدن کامل لامپ چشمک‌زن صبر کنید و اگر در وسط کار، درب از تنظیم خارج شد، می‌توانید با بیرون کشیدن زبانه موتور، درب را به‌طور دستی سر جای دلخواه تنظیم نمایید. نکته مهم: همیشه به خاطر داشته باشید چه در مد اتوماتیک و چه در مد نیمه اتوماتیک تا نرسیدن درب به مکان اولیه شروع کارکرد خود، هر فرمانی که می‌دهید، در ادامه فرمان اولیه شما می‌باشد یعنی اگر کار را با دکمه پیاده‌روی ریموت (Pd) شروع کرده باشید، در ادامه تا نرسیدن درب به مکان اوليه، فشردن دکمه Pd ( پیاده‌رو) یا tC ( معمولی) به معنای ادامه کار با همان مد پیاده‌رو خواهد بود و همین‌طور اگر کار با دکمه tC شروع شده باشد ادامه کار با مد معمولی خواهد بود. نکته: در صورت استفاده از سوئیچ‌های محدودکننده، آن‌ها مانند زمان پایان نیم سیکل یا پایان سیکل عمل می‌کنند یعنی وقتی درب به مکان نصب آن‌ها برسد، گویی نیم سیکل باز شدن کامل شده (در نیمه اتوماتیک در رسیدن به L. S باز شدن) و یا گویی سیکل کامل بسته شدن کامل شده (در اتوماتیک در رسیدن به LS بسته شدن) حتی اگر n1 زمانش تمام نشده باشد، آن را تمام شده در نظر می‌گیرد و در این راستا ممکن است به‌سرعت آهسته نرسد که در این صورت باید n1 را کم کنید.

(6-1)نحوه عملکرد در مد اتوماتیک

با توجه به توضیحات داده شده در فصل ۶ در صورتیکه زیر منوی (( P3)) را از منوی ((PA)) به‌صورت Sl ست کنید که از ابتدا به این صورت در کارخانه ست شده) مد عملکردی درب به‌صورت تمام‌اتوماتیک می‌شود یعنی با یک پالس استارت، درب باز شده (درب‌ها باز) و پس از توقف کوتاهی خودبه‌خود (در صورت نبودن مانعی بین چشم‌ها یا ندادن فرمان جدیدی به سیستم) درب بسته می‌شوند.

-طرز عملکرد دکمه Stop (CPریموت)در مد اتوماتیک

الف. درب در حال باز شدن می‌باشد.

با زدن کلید CP ریموت، درب در حالت فعلی خود باقی می‌ماند و با زدن بار دوم کلید Pd یا tc روی ریموت. درب برعکس حالت فعلی عمل می‌نمایند تا کاملاً بسته شود و متوقف گردد.

ب. درب در حال بسته شدن می‌باشد:

با زدن کلید CP ریموت درب در حالت فعلی خود باقی می‌ماند و با زدن بار دوم کلید Pd یا tc روی ريموت (فرقی نمی‌کند کدام) یا در صورت دادن پالس دستی درب برعکس حالت فعلی عمل می‌نمایند تا کاملاً باز شود و پس از مدت توقف برنامه‌ریزی شده کاملاً بسته می‌شود.

- طرز عملکرد دکمه‌های معمولی (tc) و پیاده (Pd) در مد اتوماتیک

الف. درب در حال باز شدن می‌باشد. زدن یکی از دکمه‌های tc یا Pd ریموت باعث توقف کامل درب می‌شود و با زدن بار دوم هر کدام از دکمه‌های tc يا Pd روی ریموت، درب برعکس حالت فعلی عمل می‌نمایند تا کاملاً بسته شود و متوقف شود. ب. درب در حال بسته شدن می‌باشد: زدن یکی از دکمه‌های tc یا Pd ریموت باعث حرکت درب به‌صورت برعکس تا باز شدن کامل آن می‌شود و سپس مجدداً به‌طور اتوماتیک بسته می‌شود.

طرز عملکرد چشم‌های الکترونیک در مد اتوماتیک (وقتی مانعی ببینند)

- اگر چشم‌ها در مد باز وصل شده باشند (در صورت وجود مانع پیغام tA روی نمایشگرها ظاهر می‌شود الف. درب در حال باز شدن می‌باشد.

تا زمان بر طرف شدن مانع توقف کامل درب ایجاد می‌شود سپس ادامه کار موتور را داریم ب. درب در حال بسته شدن می‌باشد.

تا زمان بر طرف شدن مانع توقف کامل درب ایجاد می‌شود و سپس درب به‌طور برعکس تا باز شدن کامل و سپس بسته شدن مجدد عمل می‌نماید.

اگر چشم‌ها در مد بسته وصل شده باشند (در صورت وجود مانع پیغام tc روی نمایشگرها ظاهر می‌شود) الف. درب در حال باز شدن می‌باشد.

هیچ اتفاقی نمی‌افتد و درب به حرکت خود ادامه داده و باز می‌شود. (یعنی در طول باز شدن درب، موانع، از ادامه حرکت موتور جلوگیری نمی‌کنند). ب. درب در حال بسته شدن می‌باشد.

توقف موقتی ایجاد شده و بلافاصله درب، به‌طور برعکس عمل کرده و باز می‌شود و تا زمانی که مانع بر طرف نشده درب بازمی‌ماند و به‌محض بر طرف شدن مانع، بسته می‌شود.

نحوه عملکرد سیستم در مد نیمه اتوماتیک

با توجه به توضیحات داده شده در فصل ۵ در صورتیکه زیر منوی P3 را از منوی ((PA)) به‌صورت no ست کنیم، مد عملکردی درب به‌صورت نیمه اتوماتیک می‌گردد؛ یعنی با یک پالس استارت، درب باز می‌شود و بازمی‌ماند تا پالس بعدی داده شود و مجدداً بسته شود. باز هم متذکر می‌شویم، شروع کار با هر دکمه‌ای ( tc يا Pd) باشد، در ادامه کار هم فرقی نمی‌کند کدام یک از دکمه‌های tc یا Pd را فشار دهیم، چون با همان مد تا رسیدن درب به موضع اولیه شروع کار خود، عمل می‌نماید. توجه شود در حالت نیمه اتوماتیک، وقتی درب کاملاً باز یا کاملاً بسته می‌باشد با فرمان پالس استارت جدید، برعکس کار می‌کند، یعنی اگر بسته باشد باز می‌شود و بالعکس.

طرز عملکرد دکمه CP ) Stop ) ریموت در مد نیمه اتوماتیک

الف. درب در حال باز شدن می‌باشد:

با زدن کلید CP ریموت، درب در حالت فعلی خود باقی می‌ماند و با زدن بار دوم کلید Pd یا tc روی ریموت، درب برعکس حالت فعلی عمل می‌نماید تا کاملاً بسته شود و متوقف گردد.

ب. درب در حال بسته شدن می‌باشد:

با زدن کلید CP ریموت، درب در حالت فعلی خود باقی می‌ماند و با زدن بار دوم کلید Pd یا tc روی ريموت (فرقی نمی‌کند کدام) یا در صورت دادن پالس دستی، درب برعکس حالت فعلی عمل می‌نماید تا کاملاً باز شود و در همان حالت باز باقی می‌ماند.

- طرز عملکرد دکمه دولنگه (tc) و تک لنگه (Pd) ریموت در مد نیمه اتوماتیک

اگر موتور در حال حرکت باشد، با زدن بار اول دکمه‌های فوق (فرقی نمی‌کند کدام) باعث توقف کامل موتور می‌شود و زدن دوباره آن‌ها (فرقی نمی‌کند کدام باعث می‌شود کار، با همان مد اولیه شروع کار تا بسته شدن کامل یا باز شدن کامل، برعکس حالت قبلی، ادامه پیدا کند.

طرز عملکرد چشم‌های الکترونیک در مد نیمه اتوماتیک وقتی مانعی را ببینید

- اگر چشم‌ها در مد باز وصل شده باشند. (در صورت وجود مانع پیغام tA روی نمایشگرها ظاهر می‌شود)

الف. درب در حال باز شدن می‌باشد

. تا زمان بر طرف شدن مانع توقف کامل ایجاد شده و سپس کار موتور ادامه پیدا می‌کند تا کاملاً درب باز شود و سپس توقف ایجاد می‌شود.

ب.درب در حال بسته شدن می‌باشد:

تا زمان برطرف شدن مانع توقف کامل ایجاد شده و سپس موتور به‌طور برعکس تا باز شدن کامل درب عمل کرده و سپس وقتی کامل باز شد متوقف می‌شود

. - اگر چشم‌ها در مد بسته وصل شده باشند (در صورت وجود مانع پیغام tc روی نمایشگرها ظاهر می‌شود) الف. درب در حال باز شدن می‌باشد

. هیچ اتفاقی نمی‌افتد و درب به حرکت خود ادامه می‌دهد ( یعنی در طول باز شدن درب، مانع از ادامه حرکت جلوگیری نخواهند کرد.)

ب. درب در حال بسته شدن می‌باشد.

توقف موقتی ایجاد می‌شود و بلافاصله درب به‌طور برعکس عمل کرده و باز می‌شود و بازمی‌ماند تا زمانی که اولاً مانع بر طرف شود و ثانیاً پالس استارت بعدی بیاید.

در صورت دادن پالس استارت بدون برطرف شدن مانع و یا بلعکس در صورت برطرف شدن مانع بدون دادن پالس استارت، موتور عکس‌العملی نشان نمی هد و توقف ادامه پیدا می‌کند.

راهنمای تعمیرات مکانیکی و الکترونیکی

(7-1)عیب یابی موتور

علت: یکی از سیم های متصل به برق از داخل قطع است.

-موتور به شدت داغ می شود.

علت در صورتیکه چندین بار برق مستقیم وصل شده باشد عادی است ولی اگر با اولین بار کار کردن وتور داغ شود. استاتور موتور ایراد دارد.

موتور با صدای بلند کار می کند.

1-بلبرینگ های داخل خشک یا از فرم اصلی خود خارج شده اند.

2-بدنه روتور و استاتور با هم اصطکاک دارند.

3-روتور دریت در جای خود قرار نگرفته و یا پیچهای بدنه محکم نیستند.

موتور در جا کار می کند.

1- کلید خلاص کن آزاد است.

2-محور کلید خلاص کن خم شده است.

(7-2)نحوه اطمینان یافتن از سالم بودن موتور

الف. توسط مولتی متر

مولتی متر را در مد اهم قرار داده و سیم‌های موتور را نسبت به سیم مشترک به ترتیب ذیل اندازه‌گیری نمایید.

- هر دو موتور دارای ۴ عدد سیم به رنگ‌های مشکی، خاکستری (آبی)، قهوه‌ای و زرد می‌باشند.

سه رنگ اول مربوط به اتصال موتورها به مرکز و رنگ زرد مربوط به اتصال زمین می‌باشد. اهم سیم‌های خاکستری و مشکی و سیم‌های خاکستری و قهوه‌ای، باید بین ۷۰ تا ۹۰ ( در مدل P) و ۲۳ - ۲۲ اهم (در مدل 1000 M) و ۱۳ اهم (در مدل 800 H) باشد. اگر این مقدار صفر یا خیلی بالاتر از حد مجاز باشد، سیم‌پیچ موتور شما دارای اشکال می‌باشد، که جهت انجام تعمیرات باید به کارخانه عودت داده شود.

ب. توسط اتصال مستقیم به برق

ابتدا دو سیم خازن را به سیم‌های قهوه‌ای و سیاه موتور وصل نمایید. سیم خاکستری را یک‌بار همراه سیم قهوه‌ای به 220V برق شهر وصل کنید موتور در یک‌جهت شروع به حرکت می‌کند و بار دیگر سیم خاکستری را به همراه سیم سیاه به 220V برق شهر وصل کنید موتور در جهت مخالف حالت قبل باید حرکت مشابهی داشته باشد. چنانچه این عمل درست انجام شود موتور شما سالم می‌باشد.

(7-3)جدول عیب یابی

ردیف عیب نشانه ها احتمالات اشکال و رفع عیب
1 n1 با دادن پالس استارت نمایشگرها n1 را نشان می دهند

سیم های موتور جابه جا وصل شده اند ۲- احتمال سوختن رله ها ، ترایاک ها ، اپتوکوپلرها ، اپتوترایاکھا یا فیوزهای مربوط به موتور یک وجود دارد یا على الخصوص ULN2003 سوخته است

2 St St

اتصال بین ترمینال 2 و8 بر قرار نمی باشد یا المانهای متصل به ترمینال 2 در برد اشکال دارد

3 Go Go

1-پایه کلید سلکتور جابجا بسه شده است(پایه nc به جای no بسته شده است)2-مرکز از جایی فرمان دائم میگیرد3-المانهای متصل به ترمینال یک در برد مشکل دارند.

4 tA بدون پالس استارت tA را ملاحظه می کنید
چشمهای الکترونیک در دید هم نیستند(در مد باز)2-سیم های یکی از چشم ها قطعی دارد.3-مانعی بین دو چشم است.4-المانهای متصل به ترمینالهای 3-4-8-9-10 در برد باید چک شوند.
5 tC

بدون پالس استارت tC را ملاحظه می کنید

 

چشمهای الکترونیک در دید عم نیستند(در مد بسته)-2سیم های یکی از چشم ها قطعی دارد3-مانع بین دو چشم است-4المانهای متصل به ترمینالهای 3-4-8-9-10 در برد باید چک شود.
6 EF با پالس استارت Ef را ملاحظه می کنید.

1- تست اولیه چشمها خطا دارد.-2 مدار داخلی چشمها آسیب دیده اند.3- چشمی به مدار وصل نیست و جمپرهای 3 به 8 و 4 به 9 را زده اید ولی P8 را NO نکرده اید.

7 FH دو جفت چشم بسته اید و بدون پالس استارت FH را ملاحظه کنید. 1-مانعی بین هر دو جفت چشمها در مد باز یا بسته وجود دارد.2-سیم کشی درست نمی باشد.3-المانهای متصل به ترمینالهای 3-4-8-9-10 در برد باید کنترل شوند.
8 موتور برعکس کار می کند
_ جای سیم های قهوه ای و سیاه موتوز باید در ترمینال مرکز جابه جا گردد.
9 نمایشگرها روشن نمی شوند.
با روشن کردن دستگاه نمایشگرها روشن نمی شوند 1-برق 5V به سگمنتها نمی رسد2-سوختن سگمنتها یا دو ترانزیستور مربوط به سگمنتها
10 نمایشگرها نوسان دارند _ سوختن یکی از دیود های ورودی
11 چراغ چشمک زن عمل نمی کند _ 1-سوختن لامپ چراغ .2-اتصالات ترمینالهای 11 و12 کنترل شود. 3-المانهای متصل به ترمینالهای 11 و 12 و علی الخصوص رله مربوط کنترل شود. 4- رله مربوز به چراغ خراب است
12 ریموت عمل نمی کند _ 1-ریموت به دستگاه شناسانده نشده (در صورتیکه نقطه وسط نمایشگرها با زدن دکمه ریموت دیده شود).2- کارت گیرنده عمل نمی کند(در صورتیکه نقطه وسط نمایشگر ها با زدن دکمه ریموت دیه نمی شود).3-5V مربوط به کارت گیرنده نمی رسد.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)